En kvinna tittar ut genom ett fönster
Barn images

Drabbade medlemmar i karantän får hjälp

När andra verksamheter tvingas stänga ned på grund av Corona väljer Hyresgäst­föreningen att ställa om delar av sin organisation för att hjälpas åt i en tid av kris. Nu sätter föreningen vissa av sina anställda att på hel- eller deltid bemanna telefonerna. Uppdrag: Hjälpa riskgrupper i karantän. Efterlysning: Goda grannar.

- Vi startat ett projekt som heter Goda Grannar. Ambitionen är att vi som organisation ska matcha ihop människor som på ideell basis vill hjälpa till, med de som är i behov av hjälpen just nu. Det kan vara personer i riskgrupper, i karantän eller sjuka som behöver hjälp med att handla, rasta hunden eller slänga sopor, säger boendeutvecklaren Samuel Björklund.

All personal som i det nu uppkomna läget inte kan utföra sina ordinarie arbetsuppgifter på hel- eller deltid, kommer att bemanna telefonerna för att ta hand om volontärer, koppla ihop med behövande och mobilisera medlemmar i hjälparbetet. Riskgrupper och sjuka kommer kunna anmäla behov av hjälp.

Läs mer på www.godagrannar.nu, som är Hyresgäst­föreningens sajt där volontärer själva kan anmäla sitt intresse och hitta mer information.

För mer information:

Samuel Björklund, boendeutvecklare, 073-829 18 01