Tre personer flyttar. De bär på flyttkartonger.

Grattis till ditt nya boende - men du glömmer väl inte...

Flyttkartonger ska packas, flyttsläp ska bokas och hitta frivilliga vänner som hjälper till att bära. Detta är kanske några saker du tänker på innan det är dags för flytt. Vi har tagit fram en lista på några saker du inte får glömma inför flytten:

En flyttfirma lastar flyttbilen

Adressändra

I Sverige ska du vara folkbokförd på den adress där du bor. Om du inte anmäler din nya adress till Skatteverket, eller om du lämnar felaktiga uppgifter, kan det vara ett brott. Du ska anmäla din nya adress till Skatteverket innan du flyttar eller senast en vecka efter att du har flyttat. Det finns undantag för personer med skyddad identitet och tillfälligt boende. Kontakta Skatteverket för mer information.

Fyra bilder som symboliserar brand, vattenskada, inbrott och sjukdom. En uppmaning om att teckna hemförsäkring

Hemförsäkring

Som hyresgäst är det viktigt med en egen hemförsäkring. Fastighetsägarens försäkring täcker endast byggnaden men inte dina ägodelar eller ansvarsskyldighet. En personlig hemförsäkring täcker dina ägodelar vid brand, stöld och vattenskada. Det täcker även om du orsakat skada på någon annans egendom. Hemförsäkringen kan hjälpa till med juridiska kostnader om du hamnar i en tvist. Många hemförsäkringar inkluderar även ett reseskydd som täcker akuta sjukvårdskostnader och andra problem vid resor.

Blå bakgrund med vit text: Gå med i en av Sveriges största folkrörelser redan idag!

Hyresgäst­föreningen

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du känna dig trygg i ditt boende. För 85 kronor i månaden får du stöd av en stark och kunnig organisation. Vi förhandlar om din hyra och ger dig råd om ditt boende via telefon och e-post, oavsett om det handlar om droppande kranar, drag i lägenheten eller regler för inneboende och andrahands­uthyrning. Medlemskapet gäller för alla hyresgäster, inklusive dig som bor i andra hand och alla som bor i din lägenhet. Det är inte bindande, du kan när som helst avsluta det.

En bild på bredbandslogga, elsladd och  en person som tittar på tv. På bilden står det skrivet - Teckna avtal för bredband - el och tv.

Teckna avtal för el-tv och bredband

Innan du tecknar några avtal, kontrollera med din fastighetsägare och läs avtalet noggrant för att se vad som ingår i hyran. Vanligtvis ser fastighetsägaren till att det finns dragna ledningar för bredband och TV i din lägenhet, men du måste själv teckna avtal med en leverantör av tjänsten. Om el inte ingår i hyran, måste du själv teckna ett avtal med ett kraftbolag.