Grönkål med texten Miljömaxa ditt studentliv
Christina Rumpf

Miljömaxa ditt studentliv – en föreläsningsserie

Hyresgäst­föreningen bjuder in till inspirerande webbinarier om återbruk, framtidens mat, hydroponisk odling & att odla där du är!

Tomater odlade i hydroponisk behållare
Gaia Grow System
Patrik, en av grundarna till Gaia Grow System med tomater på sin balkong.

Hydroponisk odling – 2 mars

🍅 Är du sugen på att förvandla en kvadratmeter av din lägenhet till 25 kvm frodig köksträdgård där du kan odla dina egna grönsaker och kryddor utan jord?

Då är den här föreläsningen om hydroponisk odling och Gaia Grow System med Easy Urban Gardening något för dig!

🌱 🏆 Vi lottar också ut hydroponiska odlingskit efter föreläsningen för den som blir extra nyfiken.

Datum och tid: Tisdag 2 mars, kl 18:30–19:30 på Zoom

Anmälan: Sker via följande länk, https://webropol.com/ep/gaia och länk till webbinariet skickas ut tillsammans med bekräftelsen.

Bild av Johannes Wätterbäck, även kallad Farbror Grön.
Farbror Grön
Johannes Wätterbäck, känd som odlaren och bloggaren "Farbror Grön"

Odla där du är – 16 mars

Välkommen på ett webbinarium med Johannes Wätterbäck – "Farbror Grön"! Det är till både för dig som redan är van att gräva lite i jorden, och för dig som vill veta mer.

Du behöver inte ha en stor trädgård för att kunna odla. I föreläsningen "Odla där du är" berättar Johannes hur du enkelt kan odla goda grönsaker i dina fönster, på din balkong, takterass, pallkrage, växthus eller friland. Han varvar praktiska odlingstips med sortrekommendationer och gröna recept.

🌱 🏆 Blir du extra odlingssugen kan du delta i en utlottning av odlingskit efter föreläsningen!

Datum och tid: Tisdag 16 mars, kl 18:30–19:30 på Zoom

Anmälan: Sker via följande länk, https://webropol.com/ep/farbrorgron och länk till webbinariet skickas ut tillsammans med bekräftelsen.

Professor Karin Wendin med citatet "Min forskning bidrar till att flytta på gränserna för det som vi betraktar som mat"
André de Loisted

Framtidens mat – 2 februari (Genomförd!)

Välkommen på ett webbinarie där vi dyker in i mat, livsmedel och hur de upplevs. Hur gör vi vår mat hållbar på lång sikt? Och visste du att mjölmask har en nötaktig smak?

Karin Wendin, professor i mat- och måltidsvetenskap vid Högskolan Kristianstad och affilierad som docent vid Köpenhamns Universitet, föreläser om framtidens mat! Mat och livsmedel, och framförallt hur de smakar och upplevs är Karins huvudsakliga forskningsfokus. Karin kommer bland annat att berätta om tre aktuella projekt som hon deltar i:

🐛 Insekter som mat
🍞 Kulturspannmål
🌱 Alger

Datum och tid: Tisdag 2 februari, kl 18:30–19:30 på Zoom

Anmälan: Sker via följande länk, https://webropol.com/ep/framtidensmat och länk till webbinariet skickas ut tillsammans med bekräftelsen.

Tina Jörgensen, avfallsstrateg på NSR
Daniel Hedenborg, NSR

Återbruk med NSR och Fenix Miljöförening (Genomförd!)

Sverige är bland de bästa på att ta vara på resurser från avfallet men de är också ett av de länder som producerar mest avfall per invånare. Om alla skulle leva som vi i Sverige skulle vi behöva över 4 jordklot, det innebär att vi lever på resurser som är till för kommande generationer. Hur längesen var det vi levde på 1 jordklot och var man mindre lycklig då? Hur kan vi bidra till ett mer avfallsnålt samhälle och vilka är de stora flödena?

Varmt välkommen på en föreläsning om återbruk med Tina Jörgensen, avfallsstrateg på NSR (Nordvästra Skånes Renhållnings AB) och Fenix Miljöförening, en ideell studentförening på Malmö Universitet med hållbar utveckling som bas/ledstjärna.

Datum och tid: Tisdag 16 februari, kl 18:30–19:30 på Zoom

Anmälan: Sker via följande länk, https://webropol.com/ep/aterbruk och länk till webbinariet skickas ut tillsammans med bekräftelsen.