En man står på en balkong.

Vad är det bästa med hyresrätt?

Vi har frågat våra medlemmar vad det bästa med hyresrätt är och vi fick in mer än 800 svar. Flera svarar att det är en frihet att hyra och att det innebär många fördelar såsom obunden till kapital, lättare rörlighet och mindre oro inför flytt, en ekonomisk förutsägbarhet, mindre bekymmer med reparationer som ingår och mer tid till annat. Läs nedan vad flera av våra medlemmar svarade.

man_entre_gitarr_flytta

Valfriheten!

”Jag skulle säga enkelheten, friheten av att inte äga. Jag hyr mig fri".

"Att kunna välja lägenhet i vilken stad eller område jag vill utan dyra lån".

Friheten!

”När något går sönder eller trasslar till sig är det bara att lyfta luren och be om hjälp".

”Någon skottar snö, någon lagar min trasiga kran – ja allt som jag fick göra själv när jag bodde i hus".

En flicka sitter framför en fläkt.

Bekymmersfritt!

”Jag slipper oroa mig för oförutsedda kostnader gällande underhåll och utvändig skötsel. I det stora hela lever man ett problemfritt liv”.

”Någon annan tar hand om underhållet och man kan bara ”bo”.

Tryggheten!

”Reparationer ingår i hyran".

”Det är skönt och bekymmersfritt. Det är varmt och gott. Det är tryggt och bekvämt”.

En man sitter i en soffa och äter pizza direkt ur kartongen.

Bekvämligheten!

”Att få hjälp av någon annan när något går sönder".

”Med ålderns rätt när orken tryter så känns det alldeles utmärkt att slippa underhåll av hus och trädgård. I en hyresrätt så slipper du ansvar för krånglande vitvaror. Den egna insatsen stannar vid en felanmälan och felet fixas. Sammantaget ger det mer tid och fokus till egna intressen”.

En kille häller ketchup på en tallrik fylld med pasta

Ekonomiska förutsägbarheten!

”Jag vet vad mitt boende kommer att kosta mig varje månad". I dessa kristider är det guld värt med hyresrätt utan en massa oförutsedda utgifter”.

”Det bästa är nog att man slipper oroa sig för räntor hit och dit och att du inte behöver binda dig till en massa lån”.

Att tänka på när du ska flytta

Flexibiliteten!

”Det är enklare att flytta när jag vill utan att vara bunden till lån och oroa mig för att få lägenheten såld.”

”Flexibiliteten i att kunna byta boende när behov, arbete eller familjesituation förändras”.

Obunden till kapital!

"Det låga kapitalkravet trots centralt läge”.

”Ett bra sätt att få boende om man inte har råd till annan typ av boende”.

vattnar blomma  i trappen
Hyresgäst­föreningen

Gemenskapen!

”En känsla av samhörighet av att bo nära grannar med omsorg om varandra”.

"Vi hjälper varandra i vårt underbara hyresområde och gör gemensam sak av olika frågor när vi önskar eller behöver”.

Klimatsmart!

”Vetskapen om att man bor på ett sätt som är vettigt för klimatet och miljön. Känslan att bo i något gemensamt”.

”Att kunna dela vissa saker med andra som tvättstugan”.

man med hund på matta

Ansvarslösheten!

”Det är inte jag som är ekonomiskt ansvarig för fel i lägenheten, typ om kyl eller frys går sönder eller något annat är knas så fixar hyresvärden det”.

Lugnet!

”Att mitt lägenhetshus inte är sönderrenoverat”. I bostadsrätt störs man av renoveringar var gång en försäljning skett”.

”Jag får vara ifred”.