hörselskydd på smutsigt golv
Pixabay

Byggkaos när familjen skulle flytta in

När en familj i Helsingborg satte nycklarna i låset till sin nya lägenhet möttes de av en byggarbetsplats där många rum saknade golv och där arbetsredskap låg utspridda i bostaden. Då vände sig familjen till Hyresgäst­föreningen som hjälpte dem med att få kompensation.

– Föräldrarna med sin fyra månaders bebis stod utanför Hyresgäst­föreningens kontor med hela sitt flyttlass, säger Karin Nilsson som är jurist på Hyresgäst­föreningen region norra Skåne.

Familjen berättade att de hade åkt tillbaka direkt till hyresvärdens kontor för att visa upp foton på byggkaoset. Då hade de beklagat misstaget, men familjen fick besked om att flytta in ändå och få golvet fixat senare.

– Jag tog kontakt med hyresvärden och ifrågasatte hur denna situationen hade uppkommit. Jag försökte hitta en lösning som möjliggjorde att familjen så snabbt som möjligt skulle få tillgång till lägenheten. Hyresvärden gick med på att stå för magasineringskostnader åt familjen så länge och att återbetala hyran för de dagar hyresgästen inte kunnat bo i lägenheten. Dessutom fick familjen 5 000 kronor i kompensation, säger Karin Nilsson.

Fyra dagar senare var lägenheten färdigställd och städad och familjen kunde äntligen flytta in.

– Med hjälp av Hyresgäst­föreningen och en vän, som familjen tillfälligt kunde bo hos, fick historien ett bra slut och hyresgästerna kompenserades för hyresvärdens misstag, säger Karin Nilsson.