Hyresgäst fick kompensation efter vattenläckage

I vintras upptäckte en hyresgäst i Båstad att det droppade vatten från taket i hennes badrum. Hon anmälde felet till hyresvärden som satte igång med reparation, något som skulle komma att pågå i två månader.

Det droppande vattnet visade sig komma från ett läckage i lägenheten ovanför. Under reparationstiden fick den 90-åriga kvinnan bo på pensionat, vilket täcktes av hennes hemförsäkring, men hon fortsatte att betala hyra för sin lägenhet.

Efter att kvinnan fått flytta tillbaka igen kontaktade hon Hyresgäst­föreningen för att ta reda på om hon hade rätt att få tillbaka hyreskostnaden för perioden.

– Kan man inte utnyttja sin lägenhet har man rätt att få skälig hyresreduktion för den tid när lägenheten varit i bristfälligt skick. Kan hyresgästen överhuvudtaget inte bo eller vara i lägenhet ska ersättningen uppgå till 100 procent, säger Karin Nilsson som är jurist på Hyresgäst­föreningen region norra Skåne.

– Jag kontaktade hyresvärden som snabbt var villig att betala tillbaka hyran för hela perioden. Det handlar om sammanlagt 13 000 kronor som hyresgästen fick tillbaka. Hyresgästen var ledsen över att hon inte hade kunnat fira jul hemma, men hon var väldigt glad och tacksam över att vi kunde hjälpa till med att få tillbaka hyran, säger Karin Nilsson.