fotomontage hand plockar pengar ur portmonnä framför hyreshus
Colourbox

Namninsamling mot vinstuttag från Svalövsbostäder

Svalövs kommun vill plocka ut 4 miljoner kronor från Svalövsbostäder. Hyresgäst­föreningen är kritisk till förslaget och har därför dragit igång en namninsamling. Vi tycker att pengarna ska stanna hos Svalövsbostäder och användas till renoveringar och nybyggnation.

Kommunala insatser och kommunens sociala ansvar är något som ska betalas på lika sätt av alla som bor i Svalöv, inte bara av hyresgästerna i Svalövsbostäder!

Hyresgäst­föreningen kräver att de förtroendevalda politikerna i Svalövs kommunfullmäktige röstar nej till Svalövs kommuns vinstuttag från Svalövsbostäder. Beslutet ska tas på kommunfullmäktigemötet måndag den 25 november 2019. Om du också vill att kommunen ska låta bli att plocka ut pengar, skriv under namninsamlingen!

Bakgrund till förslaget

Den politiska majoriteten i Svalöv vill plocka ut 4 miljoner kronor från Svalövsbostäder. Detta för att täcka kostnader för bland annat upprustning av lekplatser och åtgärder som främjar integrationen.

Detta är så klart bra insatser, men Hyresgäst­föreningen är kritisk till vinstuttag från det allmännyttiga bostadsbolaget eftersom vi menar att det inte bara är hyresgäster som ska betala kommunens sociala kostnader. Det måste fördelas lika på alla som bor i kommunen. Svalövsbostäders vinst kommer från hyresgästernas hyresinbetalningar och de pengarna tycker vi ska få stanna i bolaget för att återinvesteras och gå till renoveringar och nybyggnation.