Kurser för medlemmar

Här hittar du information om de kurser som Hyresgäst­föreningens region norra Skåne erbjuder till medlemmar. Här träffas vi i en lokal eller så erbjuds även möjligheten att delta digitalt via Teams. Vad som gäller står vid respektive utbildningstillfälle.

En man står på en balkong.

Öppna träffar med Hyresgäst­föreningen

- Är du intresserad av att engagera dig i ditt område eller bara är nyfiken på vad din förening, Hyresgäst­föreningen, gör för någonting? Då är du välkommen på en informationsträff med oss! Vi berättar om vilka möjligheter du har att vara med och påverka och engagera dig i en av sveriges största folkrörelser. Välkommen du också!

Målgrupp:
Medlemmar i Hyresgäst­föreningen.
Kursledare:
Förtroendevalda och folkrörelseutvecklare på Hyresgäst­föreningen region norra Skåne.
Plats: digitalt via Teams. Länk skickas ut på mejl någon dag innan valt tillfälle.
Datum: välj mellan någon av följande tillfällen:

Anmäl dig här till: måndag 2 september kl 10-11
Anmäl dig här till: måndag 2 september kl 18-19
Anmäl dig här till: måndag 7 oktober kl 10-11
Anmäl dig här till: måndag 7 oktober kl 18-19
Anmäl dig här till: måndag 4 november kl 10-11
Anmäl dig här till: måndag 4 november kl 18-19
Anmäl dig här till: måndag 2 december kl 10-11
Anmäl dig här till: måndag 2 december kl 18-19

Har du frågor?
Hör av dig till:
Helle Hellmér, folkrörelseutvecklare
E-post: helle.hellmer@hyresgastforeningen.se

Hyresgäst
Hyresgäst­föreningen

Ditt hem och politik – hur hänger det ihop?

Vet du hur din hyra och ditt bostadsområde kan påverkas och förändras av politiska beslut? Bostadspolitik kanske inte är något man tänker på varje dag, men det påverkar faktiskt din vardag. Har du någon gång funderat på om du kan göra något för att påverka en politisk förändring i din närhet? Då är den här föreläsningen för dig!

Målgrupp: Hyresgäst­föreningens medlemmar
Syfte: ökad förståelse och kunskap kring generell bostadspolitik.
Datum: torsdag 10 oktober kl 18.00-20.00.
Plats: antingen fysiskt på plats (återkommer med ort och adress) eller så väljer du att delta digitalt via Teams.

man tittar ut fönster kvadrat

Att vara hyresgäst - föreläsning om rättigheter och skyldigheter i hyresrätt

Medlemsföreläsning där du får koll på allmänna bestämmelser i hyresrätt och hur reglerna påverkar dig som hyresgäst.

Upplevda störningar är bland de vanligaste frågorna som kommer in till Hyresgäst­föreningen. Det kan till exempel vara husdjur som låter, att man får in cigarettrök i sin lägenhet eller att det spelas hög musik på nätterna. Vad är då egentligen okej? Som hyresgäst har du många bra rättigheter, men också flera skyldigheter.

Föreläsare är hyresjurist på Hyresgstföreningen  och fokuserar på allmänna bestämmelser för hyresrätten och hur reglerna påverkar dig som hyresgäst.

Målgrupp: Hyresgäst­föreningens medlemmar
Syfte: Öka hyresgästers kännedom om rättigheter och skyldigeter som hyresgäst.
Klicka här för att komma till aktuellt datum!

Porträttbild Carolina Nilestam

Carolina Nilestam