Förändrat teveutbud gav kompensation
Ärendehandläggaren Lottie kommer återkommande under våren att berätta om olika medlemsärenden. Här började det med ett förändrat teveutbud som skulle ge stora kostnader, men slutet gott - när sonen, en förhandlare och Lottie ryckte in.
Publicerat: 2022-03-28
- Medlemsärendet kom in via en av Hyresgästföreningens förhandlare som varit i kontakt med vår medlems son. I fastigheten där mamman bor hade hyresvärden meddelat om förändringar i teve-utbudet, det vill säga tillgång till fler kanaler. Kostnaden för varje lägenhet skulle bli 170 kr/mån + 75 kr/mån för fiberanslutning.
- Vår medlem satt dock fast i eget teveavtal och ville inte betala för dubbla avtal. Det ryktades också om att andra grannar sluppit betala för det nya teve-utbudet?
Enligt sonen så hade hyresvärden inte tagit in något hyresgästgodkännande på denna förändring. Frågeställningen gällde alltså att hyresgästen nekat godkännande vid ändring av redan förhandlat teve-utbud. Lottie förklarar:
- Jag kontaktade hyresvärden och hävdade att ”sanktionsregeln” gäller, det vill säga att hyresgästen som nekat denna åtgärd har rätt att erhålla rabatt på 170 kr/mån (summan som är satt att teve-utbudet ska kosta) under fem år.
Sonen meddelade senare att mamma fått brev från hyresvärden där denne meddelar att de kommer att sluta debitera 170 kr/mån i fem år, de betalar också tillbaka för de månader hon redan betalt.
- Här har både förhandlare och Juridiska enheten varit inblandade, avslutar Lottie som fått höra att både mamma och son är nöjda med lösningen.