Nyligen ombyggda hus, Vänersborg
Nils-Olof Larsson

Vad ären skälig hyra

En av Hyresgäst­föreningens viktigaste uppgifter är att förhandla rimliga hyror. Och det är något vi tar på största allvar. Vi ser till att eventuella höjningar blir rimliga och sätts efter de regler som gäller.

Enligt lagen ska hyran vara skälig.  Det innebär att den ska vara jämförbar med hyran för likvärdiga lägenheter på din ort som har förhandlats kollektivt.

Om du hyr en hyresrätt i andra hand ska andrahandshyran i princip vara densamma som förstahandshyran. En mindre summa kan läggas på om du hyr möblerat.

Hyr du däremot en bostadsrätt eller villa kan andra regler gälla. Hör med oss om du betalar rätt hyra.

Om du själv förhandlar din hyra
Då måste hyresvärden personligen meddela dig att hen vill höja hyran, till exempel via brev. Och hyresvärden får inte höja hyran innan ni är överens.

Tycker du att höjningen är rimlig kan du skriva under en överenskommelse eller bara börja betala den högre hyran.

Om du inte tycker att höjningen är rimlig ska du inte underteckna någon handling eller nytt avtal och inte betala den högre hyran, då kan det betyda att du gått med på höjningen. Fortsätt att betala din gamla hyra, då kan du inte bli uppsagd

Så vet du om vi förhandlar åt dig
Vi skickar alltid ut brev eller e-post till berörda medlemmar före och efter förhandling. Du kan också ringa till vår rådgivning (0771-443 443) för att kontrollera om vi har ett förhandlingsavtal med din hyresvärd.

Vill du att vi ska sköta hyres­förhandlingarna åt dig?
I så fall företräder vi samtliga hyresgäster i fastigheten.  Kontakta oss om du vill att vi tecknar ett förhandlingsavtal med din hyresvärd. Skriv till magnus.elsing@hyresgastforeningen.se.