Gården på Hedbo fylls av alla barnen på området.
Foto: Yusra
Festival! Dans, lekar, spel - hela gården lever! (bilden är ett collage)

Alla är med på Hedbo

På området Hedbo i Skene har det varit en härlig sommar. Hafsa, Zuhayla, Yusra och Ahmed bor på området och har, med bidrag från Hyresgäst­föreningens framtidspott, fyllt sommarkvällarna med aktiviteter – mest för barn och ungdomar. Hela miljön har förändrats: alla känner varandra, barnens lek har ökat, folk hälsar och pratar...

– Vi har ordnat ett par fotbollsturneringar, haft talangtävling, dans, pratat miljö och sopor, berättar Yusra. Vi har fixat det för ungdomarna, men en del föräldrar har också varit med.

– För mig har det också gett mycket, säger Ahmed. Jag har sett hur kul det är att jobba med barn och ungdomar, och det är en kick när de kommer fram och pratar nu efteråt: “Blir det mer?”

– Det är också kul när man ser att hela utemiljön har påverkats, fortsätter han. Det är fler ute och leker nu, folk har lärt känna varandra mycket bättre. Eva Berggren, Irene Gunnarsson och Yassin Abdigadir tog initiativet till eventet och var projektansvariga. Men det är de ansvariga ungdomarna som stått för idéer, planering och genomförande.

– De har varit så duktiga och mycket proffsiga! Jag har ju varit med hela tiden, och jag är imponerad både av de duktiga arrangörerna och av alla deltagarna som visar sån hänsyn och öppenhet mot varandra, påpekar Eva. Fotbollsturneringarna nämner både Yusra och Ah-med som bland det roligaste. De har mixat lagen i åldrar, kön och nationaliteter.

– Alla var med, säger Yusra stolt – och alla hade kul och lärde känna varandra. Det är som för Hafsa, Zuhayla, Ah-med och mig – vi har också utvecklats i att planera, ta ansvar och jobba tillsammans!

Eventen har gjorts möjliga genom pengar ur Hyresgäst­föreningens framtidspott och genom samarbetet med kulturskolan i kommunen och föreningen SKUG.

Du kan också söka pengar ur framtidspotten för att förverkliga en idé. Skicka e-post till cajsa.linderoth@hyresgastforeningen.se så får du mer information.