En äldre och två yngre killar går tipspromenad på Hässleholmen
Foto: N-O Larsson
Jonas och Daniel klurar på tispsfrågorna

Hyresgäst­föreningen ökar "vi-känslan"

När Hyresgäst­föreningen ordnar tipspromenad på Hässleholmen är vädret inte på sin bästa sida. Jonas är en av de som tillsammans med ett par yngre killar kommer tidigt för att gå rundan. Jonas konstaterar att eldsjälar som i Hyresgäst­föreningen behövs. Det ökar gemenskapen och samhörigheten.

De är lite frusna i småregnet på Hässletorg, men tar sig ändå tid att prata en stund innan tipsfrågorna kommit upp på väggarna kring torget. Jonas, som är den äldre i gänget ("sambon ska jobba i natt så hon sover") berättar att han bott på Hässleholmen i snart tre år - och han jobbar själv på AB Bostäder som är en av de stora hyresvärdarna där.

- Jag kan ju se att det är bra att Hyresgäst­föreningen finns när enskilda hyresgäster behöver hjälp av olika slag. Hyresgäst och hyresvärd har ju olika rättigheter och skyldigheter. Då är det bra att det finns en organisering av hyresgästerna.

Hässleholmen är ett stort bostadsområde där man förra året startade en ny lokal hyresgäst­förening. Zaki Tahlil och Abdulkadir Mohamed är två av de förtroendevalda och beklagar att timingen för deras start blev så dålig - pandemin gjorde att man inte kunde komma igång på allvar, men nu ser man framåt.

- Vi bor på Kapplandsgatan, berättar Jonas. Där har vi odlingslotter för hyresgästerna, som Hyresgäst­föreningen drivit fram. Det är ett bra exempel på där Hyresgäst­föreningen spelar en bra roll.

- Sen har vi "Café Stången", som drivs av eldsjälar - och det är verkligen något som behövs. De gör mycket nytta!

- Vi tror att vi ska komma igång nu när restriktionerna släpper, säger Zaki och får medhåll av Abdulkader. Det kan bli bra!