Fyra städer - hur går det med hyran?
N-O Larsson
Fyra städer - hur går det med hyran?

Vi blir tryggare tillsammans

Bli medlem i Hyresgäst­föreningen! När du behöver hjälp, när du vill göra något för och med grannarna, när du undrar vad som kommer att hända med din hyra: Hyresgäst­föreningen står på din sida, med kunskaper och över en halv miljon medlemshushåll. Här kan du läsa några berättelser från medlemmar. Vi blir tryggare tillsammans.

Skövde: Maria och Kent fick tillbaks över 50 000 kr av hyran

Maria och Kent bor sedan ett tag i en rymlig lägenhet i Skövde. När de fick brev från Hyresgäst­föreningen att deras hyra skulle höjas kom det samtidigt ett från hyresvärden - med ett annat belopp! De är medlemmar i Hyresgäst­föreningen så Maria ringde och frågade vad som var rätt.

Hyresgäst­föreningens förhandlingsjurist "blev alldeles tyst".

- Det var visst mycket som inte stämde när han fick höra vad vi betalat, skrattar Maria.

Nu tog juristen kontakt med övriga grannar som var medlemmar, och det var flera som betalade mer än vad som var avtalat mellan hyresvärden och Hyresgäst­föreningen.

Det kom fram att Maria och Kent faktiskt hade betalat för mycket under en tid. När det damp ner ett utbetalningskort på över 50 000 kronor i deras brevlåda var det ett par mycket nöjda medlemmar!

- Och minst lika viktigt är att känna att man har fått rätt till slut, påpekar Maria. Nu känns det helt fantastiskt!

De sju familjerna fick sammanlagt tillbaka över 200 000 kronor.
(Maria och Kent heter i själva verket något annat.)

Läs mer på Hem & Hyra

Collage från Skövde
Skövde

Nossebro: Rekordkraven förhandlades ner med 66%

Det var många hyresgäster i Nossebro som höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen när de fick brevet från Hyresgäst­föreningen: din hyresvärd har krävt att få höja hyran med nästan sju procent.

-Är kravet alla tiders rekord - hur tänker man? skrev Marianne, som bor med sin man i en trea i Nossebro. Bostadsbolagets krav skulle betyda fem tusen kronor mindre i plånboken varje år.

- Ja, vi hade nog fått se oss om efter ett annat boende, konstaterar Marianne.

Efter några sittningar vid förhandlingsbordet kunde Hyresgäst­föreningens förhandlingsledare Sophia summera:

- Slutresultatet blev en höjning med 2,2 %, ungefär en tredjedel av det ursprungliga kravet. Och vi fick med både hyresgäststyrt underhåll av den egna lägenheten och en punkt om att kvalitetssäkra hyresstrukturen - så att hyrorna upplevs som rättvisa.

Nossebro
Gården på Hedbo fylls av alla barnen på området.
Foto: Yusra
Festival! Dans, lekar, spel - hela gården lever! (bilden är ett collage)

Skene: Det blev som en sommarfestival på gården!

Eva, Irene och Yassin är förtroendevalda i Hyresgäst­föreningen. De hade lite tankar kring att "hitta på något" för barn och ungdomar i deras bostadsområde Hedbo i Skene.

Tillsammans med Yassin sökte man pengar från Hyresgäst­föreningen och drog igång. De knöt upp Yusra, Ahmed, Hafsa och Zyhayla som själva bor på Hedbo. De fyra ungdomarna hade massor med idéer - och satte full fart! Två fotbollsturneringar där områdets barn och ungdomar sattes ihop i mixade lag, en festival med sång och dans, tävlingar och andra event förgyllde sommarkvällarna på Hedbo.

Det blev såklart inte bara barn och ungdomar som deltog. En hel del föräldrar hängde också på. En påtagligt nöjd Ahmed säger efteråt:

- Det var så kul - jag visste inte att jag skulle tycka det var så givande! Nu ser vi att det är en annan miljö på gården - barnen leker mer tillsammans, alla pratar och umgås mer...

Du kan läsa mer om sommaren på Hedbo här.

Trollhättan: De ville ta kontraktet från oss!

Det var en chock för Calle i Trollhättan när han öppnade brevet: hans hyresvärd ville säga upp honom från lägenheten. Kasta ut honom och hans dotter från deras hem!

- Kompisen hade sålt sin lägenhet och huset han skulle flytta in i blev försenat några veckor. Han fick bo hos mig och min dotter såklart. Det var sommar, båda var bortresta i perioder, vi var ute mycket och vi känner varandra väl och skulle alltså inte gå varandra på nerverna, berättar Calle - men vi skrev ändå en överenskommelse. "För säkerhets skull" sa vi.

När hyresvärden fick veta det här ville hen säga upp Calle och hans dotter. "Olaglig uthyrning" var skälet.

- Det var en riktigt skakande upplevelse! Jag ringde direkt till Hyresgäst­föreningen, eftersom jag är medlem där.

Juristen Pehr Hasslöf lugnade Calle, men det var med skakiga ben han gick till hyresnämnden och förhandlingen där - skulle de få behålla sitt hem?

- Det gick bra! De trodde på mig. Vi får bo kvar, jag och min dotter. Slutet gott...

Du kan läsa mer om vad som hände i Hem & Hyras artikel.

Panorama över Trollhättan
Nils-Olof Larsson