kallt i lägenheten, pas som fryser i sin bostad
iStock

Värmepumpen kostar pengar - och kyler!

Vår medlem som ringde skulle fått en värmepump för att öka temperaturen och minska kostnaderna - men det blev tvärtom och nu behövde hen hjälp att komma tillrätta med problemen.

- De satte in en värmepump i min lägenhet - men den gör att lägenheten blir kallare – den skulle ju värma! Vår medlem i Bohuslän lät lite uppgiven när hon förklarade hur det gick när hon skulle få lite varmare och kostnaderna för uppvärmning skulle minska.

- Ja, meningen var ju att värmekostnaderna skulle minska för vår medlem, berättar Helga som är ärendehandläggare på juridiska enheten. Men efter att fastighetsägaren hade satt in värmepumpen upptäckte vår medlem att allt inte stod rätt till.

På väggen innanför pumpen blev det iskallt – den kylde ner i stället för att värma upp!

För Helga blev det till att ta lite kontakter, förklara läget för hyresvärden och få dem att verkligen göra något.

Till slut löste det sig i alla fall:

- Ja, det var en nöjd medlem när det hade blivit som det var tänkt från början! Nu ger värmepumpen värme, elräkningarna har minskat och vår medlem fick också tillbaks sina merkostnader hen fått betala under tiden det strulade!