Bra bomöte på Myrtuvan

När Hyresgäst­föreningen bjöd in till bomöte på Myrtuvan i Trollhättan var det uppskattat. Mycket synpunkter, frågor och tankar på framtiden för hyresgästerna.

Många av hyresgästerna på Myrtuvan tyckte att ett bomöte var en bra idé. Lokalen blev nästan fylld och stämningen var god.

Arrangörerna Barbro Endorph, som är ordförande för Hyresgäst­föreningen MittVäst och boendeutvecklaren Magnus Tengberg fick någon hektisk timme.

- Det är kul när det kommer många hyresgäster, konstaterar Magnus och Barbro tillsammans.

Det var många som ville prata om hur de upplever sin hyresvärd och hur det fungerar i kontakterna där. En del önskemål kom fram, liksom det gjorde när utemiljön kom på tal.

- Vi fick höra många berättelser och önskemål, säger Magnus Tengberg. Nu ska vi fundera över hur vi gemensamt kan hantera det här.

- Vi pratade om att det behövs en lokal hyresgäst­förening i kvarteret, som kan ta vara på grannarnas behov och önskemål.

- Vi bestämde att vi ska göra en trygghetsvandring i området den 18 november, och tills dess har vi bett deltagarna att fundera på om de vill starta en lokal förening.

- Det skulle absolut vara det bästa, konstaterar Barbro Endorph. Då har vi chans att bli en tydlig aktör när det gäller boendefrågor på Myrtuvan. Det verkar som om det behövs.

Barbro Endorph, ordförande, och Magnus Tengberg, boendeutevecklare
Nils-Olof Larsson