![En man står i dörröppningen till sin lägenhet](/globalassets/mediabanken/varumarkesbilder/fortroendevald-paverka-50502.jpg?preset=desktop-hero&cache=638125734410000000)
”Det är så roligt när någon väljer att bli medlem”
Är du nyfiken på hur det är att arbeta inom Hyresgästföreningen? Möt Gits som rekryterar nya medlemmar. Hon har arbetet som medlemsrekryterare sen 2003. När vi träffades för den här intervjun var det nästan på dagen tjugo år. Här berättar hon vad som har fått henne att stanna så länge, hur hon gör för att rekrytera fler medlemmar och några utmaningar som finns.
Publicerat: 2024-02-28
![Medlemsrekryterare](/globalassets/bilder/regionernas-bilder/aros-gavles-bilder/980x980/980_gits_stigsdotter_nystrom.jpg?preset=mobile&cache=638446441460000000)
– Jag har förmånen att ha ett varierat yrkesliv. Att vara medlemsrekryterare är både väldigt upprepande och väldigt varierat. Man vet aldrig vem som öppnar dörren. Områden ser olika ut och förändras med åren.
– Dessutom har jag varit mycket fackligt aktiv. Det gör att jag inte har hunnit tröttna på det ena eller det andra! Den ena arbetsuppgiften fungerar som en slags ventil för den andra. Jag har min arbetsjacka till hjälp, så fort jackan åker på är jag värvare, då är det Hyresgästföreningen som är på väg!
Ser människor
Den som har mött Gits vet att hon verkligen ser andra människor och hon känns närvarande. Hon anser också att det är viktigt att vara påläst och vill veta ”allt” om områden hon ska besöka.
– Jag tycker inte om att vara ovetande om saker som påverkar mitt uppdrag eller som påverkar hyresgästernas boendemiljö. Jag gissar aldrig så ibland ber jag dem ringa rådgivningen, eller så återkopplar jag till dem när jag vet.
– Jag vill också veta vad som händer inom förhandling eller om det är någon aktivitet på gång i bostadsområdet. Om jag är påläst kan jag berätta om vår organisation på ett sätt som den personen behöver. Då hamnar diskussionen vad gäller medlemskap på rätt nivå från början.
– Om man ringer mig så svarar jag så snart jag kan. Mobilen är alltid bäst!
Och så skrattar hon: jag är en riktig informationsjunkie! Jag vill veta allt.
Förhandlingar intresserar
Gits brukar kolla hur området är skött, om det är skräpigt eller städat. Det ingår ofta i samtalet med den som öppnar. Men den här vintern har förhandling och hyresnivån varit det stora samtalsämnet.
– Det är ju ett ämne som berör alla! Då börjar jag med att fråga om de känner till att det är Hyresgästföreningen som är med och förhandlar hyror.
– Jag vill förmedla känslan av trygghet i att vara medlem. Att vi är på allvar, vi är verkligen på din sida. Jag brukar tipsa dem jag möter om all kunskap som finns inom vår organisation. Dels att man kan få hjälp med många olika saker, dels att vi har en webbsida med mängder av information.
Precis som i alla arbeten finns det också utmaningar. Gits sammanfattade de hon möter så här:
– När man måste planera om dagen för att någonting som borde vara enkelt inte har fungerat. Som när taggar saknas så att man inte kommer in i trapphusen.
”De ska minnas mig som trevlig”
Gits frågar alltid om personen kan tänka sig att engagera sig via Hyresgästföreningen. När någon har tagit beslutet att bli medlem är det ett bra tillfälle att fråga om de kan tänka sig att göra något mer.
– Det är så roligt när någon väljer att bli medlem i vår organisation. Vi gör så mycket bra och är så viktiga, och det är så roligt när folk inser det och vill vara med.
– Men även den som inte vill vara med, får alltid ett leende och trevligt bemötande. Jag jobbar på lång sikt. Vill de inte prata med mig denna gången så ska de minnas mig - och Hyresgästföreningen - som trevlig. Jag återkommer ju om ett år!
Fler medlemsrekryterares röster: Här möter du Daniel och Mattias samt Ingela.