man framför husvägg

Förberedelse för kris hjälpte branddrabbade hyresgäster

När Ala Kurdi insåg att det brann i bostadsområdet i Uppsala var han snabb att öppna kvarterslokalen för både drabbade hyresgäster, polis och brandkår. Den lokala föreningen har alltid lokalen förberedd för krissituationer. Därför kunde de som behövde stanna där tills sent på natten, i stället för att stå ute i kylan i väntan på tillfälligt boende.

man framför husvägg

Ala Kurdi hade just kommit hem efter att ha besökt sin dotter, när han såg alla sirener, avspärrningar och röken som låg över området. Han förstod att det brann. Inte mindre än 18 lägenheter var drabbade och många behövde snabbt någonstans att ta vägen i den kyliga oktoberkvällen. Flera av dem var dessutom barn.

Slapp stå kvar utomhus
Ala är ordförande i den lokala hyresgäst­föreningen och föreslog då räddningstjänsten att de som behövde kunde få komma till kvarterslokalen. Där hade styrelsen klokt nog redan förberett ifall ett kristillfälle skulle ske, med bland annat filtar, telefonladdare och fika. 35 personer kunde på så viss tas om hand och slapp stå kvar utomhus i väntan på evakuering. Ala själv var kvar i lokalen till klockan 04 nästa morgon.

Hur kom det sig att styrelsen hade gjort så kloka förberedelser i lokalen?
– Vi har alltid såna saker där. Det händer ju olika saker i området då och då, och sedan i juni har vi haft fem bränder på vår gata. Det är till exempel många som brukar fritera sin mat och det kan vara brandfarligt. Men få vet hur man släcker en eld. Vi har pratat om att bjuda hit brandkåren för att de ska lära ut brandsäkerhet. I mitt gamla jobb inom storkök fick vi mycket utbildning om brandsäkerhet, och därför vet jag att väldigt många bränder startar med matolja som orsak, säger Ala.

Vidareutvecklar krisplaneringen
Någon vecka efter branden samlades styrelsen och utvärderade händelsen med branden. En av utmaningarna under brandnatten var att det bara var Ala som var tillgänglig och han kunde inte nå de övriga i styrelsen.
– Nu har vi bestämt att vi måste kunna nå varandra jämt, även på natten, om något liknande skulle hända igen. Och så behöver vi skaffa fler filtar och snacks med lång hållbarhet till lokalen.
Många av de som drabbades av branden har kommit till styrelsen i efterhand för att till exempel ställa frågor om vad de ska göra med sina parkeringsplatser och barnens skola, nu när de har fått evakueringsboende längre bort.

Önskar samverkan med hyresvärd
Styrelsen tycker att det även vore bra med samverkan med bostadsbolaget och Hyresgäst­föreningens länskontor framåt, när det gäller arbete med krisplan och utbildning. Och bostadsbolaget behöver göra något åt att många hyresgäster har valt att ta ned brandvarnarna, för att de har ledsnat på ljudet när brandvarnarna ofta sätter i gång på grund av matos.
– Vi hyresgäster behöver lära oss mer. Mina ungdomar här hemma vet inte heller hur man släcker om det skulle börja brinna.

 

Har din förening en krisplan?

Har er lokala förening tänkt på hur ni vill och behöver agera vid en kris i bostadsområdet?
På Uppsalakontoret utvecklas just nu en krisplan för lokala föreningar. Planen har olika delar: en steg för steg-lista att använda vid det akuta arbetet, en plan för hur man kan samarbeta med sitt länskontor vid en kris samt särskilda trapplappar som är utformade för att snabbt kunna informera om själva händelsen.

Testa planen i er lokala förening!
Vill du som är förtroendevald i regionen veta mer om planen eller testa den i er lokala förening? Kontakta Uppsalakontorets folkrörelseutvecklare Klara Lundahl på Uppsalakontoret så kan hon ge mer information!
E-post: klara.lundahl@hyresgastforeningen.se