Marie Linder – förbundsordförande

Marie är Hyresgäst­föreningens förbundsordförande och har varit aktiv i över 20 år. Bland annat har hon varit ordförande i den lokala hyresgäst­föreningen i sitt bostadsområde i Tyresö och ledamot i Hyresgäst­föreningens förbundsstyrelse.

Hon har ett stort engagemang för bostadspolitik och för Hyresgäst­föreningen som folkrörelse, såklart. Marie bor i ett hyresradhus i bostadsområdet Farmarstigen i Tyresö och har tidigare arbetat som kommunikationschef på Landsorganisationen Sverige (LO).

Bild på Marie Linder - förbundsordförande på Hyresgästföreningen
Marie Linder
Marie kommer vara mycket engagerad i det förnyelsearbete Hyersgästföreningen nu går in i.

Några frågor som Marie brinner extra mycket för är att utveckla Hyresgäst­föreningen och stärka de förtroendevalda - över 10 000 personer - som är valda till olika uppdrag i Hyresgäst­föreningen.

- Vi måste ta vidare vårt arbete i bostadsområdena för att bli starkare där medlemmarna finns, säger Marie.

En viktig politisk fråga är att hyresrätten inte ska missgynnas ekonomiskt som den gör idag.

- Skatteorättvisan gör att en hyresgäst betalar flera tusen kronor mer för sitt boende jämfört med en motsvarande bostadsrätt eller villa. Där måste politikerna ta sitt ansvar så att den orättvisan tas bort, säger Marie.

En annan sak hon brinner för är upprustningen av de många bostäderna i miljonprogrammet.

- De stora renoveringsbehoven får inte leda till att folk måste flytta på grund av kraftiga hyreshöjningar. ROT-avdraget måste reformeras så att även hyresrätten får stöd till upprustning.