Almedalen 2022

Träffa oss i Almedalen

Välkommen att träffa oss under Almedalen 2024! Varje år deltar vi med ett viktigt program. Vi brukar hålla i flera seminarier, rundabordssamtal och diskussioner kring viktiga bostadspolitiska frågor. Och vet du vad? Din röst är viktig, så passa på att träffa oss och prata om viktiga frågor som berör hyresgästerna.

Vårt program i Almedalen 2024

Onsdagen den 26 juni

• 09.00-09.30: Skapar vräkningar av kriminella mer trygghet?
    Ett frukostsamtal om konsekvenserna av den nya hyreslagen.
    Plats: Kilgränd 1, Visby (50 meter från Donners plats)
    Medverkande: Anna Dorian, påverkansansvarig BRIS, Marie Linder, förbundsordförande Hyresgäst­föreningen och Ulla-Maija Madison, förbundsstyrelsen Akademikerförbundet SSR.
    Moderator: Caroline Szyber, rådgivare inom bostads-, bygg- & fastighetsfrågor.
  • 10.00 - 10.45: Hur blir nästa års hyres­förhandlingar?
    Samtal kring kommande hyres­förhandlingar och de faktorer som påverkar dem.
    Plats: Kilgränd 1, Visby (50 meter från Donners plats)
    Medverkande: Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna, Anders Nordstrand, vd Sveriges Allmännytta, Carl-Johan Bergström, förhandlingschef Hyresgäst­föreningen, Erik Elmgren, förbundschef Hyresgäst­föreningen, Mariette Hilmersson, vd Wilhelm AB och Rebecka Wallenstam, uthyrningschef bostad Wallenstam AB.
    Moderator: Victor Thomsen, press- och opinionschef Hyresgäst­föreningen.
  • 11.45 - 12.45: Hyresgäst­föreningen bjuder in ungdomsförbund och framtida politiska ledare till Bopol-lunch
    Vi diskuterar ungas utmaningar på bostadsmarknaden och hur vi kan engagera fler unga i bostadspolitiken.
    Medverkande: Endast inbjudna.
  • 13.00 - 13.30: Civil beredskap – hur robust är vårt samhälle i kris?
    Vi diskuterar Sveriges civila beredskap och resultaten från vår undersökning om hyresgästers beredskap för samhällskriser.
    Plats: Kilgränd 1, Visby (50 meter från Donners plats)
    Medverkande: Anders Forsberg, tf enhetschef krishantering och beredskap Svenska Röda Korset, Anna Nyman, biträdande avdelningschef Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Karin Lindeberg, bostadspolitisk chef Hyresgäst­föreningen.
    Moderator: Louise Carlsson-Örning, Redaktör för Altinget Bo & Bygg.
  • 14.00 - 14.45: Trädgårdsstad eller villamattor – hur ska vi bygga framtidens städer?
    Vi presenterar vår rapport om olika bebyggelsetypers samhällsekonomiska och miljömässiga effekter.
    Plats: Kilgränd 1, Visby (50 meter från Donners plats)
    Medverkande: Alexander Ståhle, vd Spacescape, Kristina Alvendal, expert på stadsbyggnad och fastighetsutveckling och tidigare borgmästare i Stockholm stad, Martin Hofverberg, chefsekonom Hyresgäst­föreningen och Stefan Attefall, landshövding Uppsala län.
    Moderator: Charlotta Melander, professor i nationalekonomi Jönköping International Business School.
  • 15.00 - 15.35: Kraschen i bostadsbyggandet – Vad måste göras?
    Med mingel fram till kl. 16.00.
    En debatt om Sveriges bostadsbyggande, dess utmaningar och vad som behöver göras för att öka byggandet.
    Plats: Kilgränd 1, Visby (50 meter från Donners plats).
    Medverkande: Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister, Lars Hildingsson, tf ordförande Byggnads, Marie Linder, förbundsordförande Hyresgäst­föreningen, Martin Lindvall, samhällspolitisk chef Fastighetsägarna och Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef Byggföretagen.
    Moderator: Louise Carlsson-Örning, Redaktör för Altinget Bo & Bygg.

Torsdagen den 27 juni

• 11.45 - 12.45: Rundabordssamtal om ett större jämställdhetsperspektiv på bostadsmarknaden
    Vi bjuder in relevanta samhällsaktörer till ett rundabordssamtal om hur dagens bostadspolitik påverkar kvinnor och vad som behöver göras.
    Medverkande: Endast inbjudna!
    Anna Löfdahl, tf förbundssekreterare PRO, Camilla Wagner, ordförande Fredrika-Bremerförbundet, Lena Ag, generaldirektör Jämställdhetsmyndigheten, Malin Ragnegård, ordförande Kommunal, Marie Linder, förbundsordförande Hyresgäst­föreningen, Olga Persson, ordförande Unizon, Peter Hellberg, ordförande Unionen, Rasmus Lindstedt, tf ordförande Sveriges förenade studentkårer och Sara Andersson, ansvarig utredare Jämställdhetsmyndigheten.
    Moderator: Karin Lindeberg, bostadspolitisk chef Hyresgäst­föreningen.

Varför Almedalen?

Under en vecka i Visby träffas viktiga samhällsaktörer för att prata om viktiga samhällsfrågor. Och vet du vad? Vi är självklart på plats när en av de viktigaste mötesplatserna för demokrati slår upp sina portar. Vi är där för att lyfta och påverka viktiga frågor som rör bostadspolitiken. I år kommer vi bland annat att prata om frågor som rör hyres­förhandlingarna, jämställdheten på bostadsmarknaden, bostadsbyggandet och civil beredskap bland hyresgästerna.

Våra talespersoner under Almedalen 2024

Ska du hålla ett seminarium eller ett evenemang under Almedalsveckan? Våra talespersoner är tillgängliga för panelsamtal, debatter och rundabordssamtal. Hör av dig till Antonia Simon.

Marie Linder utomhus höst
Erik Elmgren, förbundschef på Hyresgästföreningen, står utomhus framför en bakgrund av flerbostadshus. Han har på sig en blå skjorta och ser in i kameran.
Karin Lindeberg
Carl-Johan Bergström
Hyresgästföreningens chefekonom Martin Hofverberg. Foto Filippa Ländin

Bostadsfrågan under Almedalen

Vi ser alltid fram emot en vecka fylld med inspirerande samtal och viktiga diskussioner om framtidens bostadspolitik. Bostadsfrågan påverkar oss alla och är en viktig fråga som vi tillsammans med andra viktiga aktörer lyfter under Almedalsveckan 2024. Vi hoppas såklart att du vill vara med och påverka.