kvinna med lagbok framför bokhylla

Hyresjuridisk rådgivning och biträde

Det är viktigt att känna till sina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst. Som medlem får du stöd och råd av våra experter. Det kan gälla allt från hyreskontrakt som blivit uppsagda och problem när hyresrätter ska renoveras, till frågor om trasiga gungställningar, läckande kranar och kalla lägenheter.

Vad kan jag få hjälp med?

Vilken hjälp du kan få som medlem styrs av Hyresgäst­föreningens stadgar. Där framgår att man som medlem kan ha "rätt till biträde i förhandlingar och hyrestvister som berör bostadshyresförhållandet". Ytterligare en förutsättning för biträde är att "de händelser eller omständigheter som ligger till grund för tvisten uppstått under medlemskapet" (§ 3).

Vad betyder då detta?

Du kan få hjälp med din hyresbostad

Vi kan hjälpa dig om du har frågor om ditt bostadshyresavtal eller om du hamnar i konflikt med din hyresvärd. Däremot kan vi inte hjälpa dig med frågor som rör bostadsköer, parkeringsplatser som hyrs ut i separata avtal, bostadsrätter, fritidshus, myndighetsbeslut, civilrättsliga tvister mellan dig och din sambo/make, konsumenträttsliga frågor när du anlitat en städfirma eller hantverkare och så vidare. Vi kan inte heller hjälpa dig i egenskap av hyresvärd om du hyr ut din lägenhet till andrahandshyresgäst eller inneboende.

Vilken hjälp vi kan erbjuda

Om det blir en konflikt mellan dig och värden kan Hyresgäst­föreningens rådgivare ge dig råd och stöd i hur du själv kan lösa frågan. Om det under medlemskapet uppstår nya problem eller frågor, som inte kan lösas med rådgivning, kan Hyresgäst­föreningens handläggare och jurister hjälpa dig att granska avtal, utreda rättsläget och vid behov företräda dig gentemot din hyresvärd.

När du är ny medlem

Oavsett hur länge du varit medlem hos oss kan du alltid kontakta vårt nationella Servicecenter som kan ge generell information om hyreslagens regler. För att vi ska kunna biträda dig och ge dig mer ingående hjälp behöver du vara medlem innan tvisten - och bakgrunden till tvisten - med din hyresvärd uppstår.

Vanliga frågor och svar

Fråga: Kan jag betala extra för att få hjälp med sådant som hänt innan jag blev medlem?

Svar: Nej. Hyresgäst­föreningen är en ideell förening och rätten till biträde är en medlemsförmån som regleras av våra stadgar.

Fråga: Har jag rätt till biträde om min hyresvärd säger upp mitt hyresavtal under tiden jag är medlem?

Svar: Det beror på om uppsägningen beror på sådant som hänt innan eller efter du blev medlem hos oss. Du kan dock alltid få generella upplysningar om hyreslagens bestämmelser.

Fråga: När räknas jag som medlem hos er?

Svar: Medlemskapet startar när vi tagit emot din första betalning av medlemsavgiften.

Fråga: Jag blev medlem innan jag flyttade från min förra lägenhet. Nu har min tidigare hyresvärd skickat en faktura för skador i lägenheten. Kan jag få hjälp från er med att bedöma och eventuellt bestrida fakturan?

Svar: Det beror på om fakturan gäller skador som uppkom innan eller efter du blev medlem hos oss. Du kan dock alltid få generella upplysningar om dina rättigheter och skyldigheter som hyresgäst.

Fråga: Jag tycker att det är fel att man som ny medlem inte har rätt till biträde!

Svar: Rätten till biträde regleras i våra stadgar som antagits av Hyresgäst­föreningens högsta beslutande organ, förbundsstämman. Om du tycker att stadgarna bör ändras kan du som medlem utöva ditt demokratiska inflytande genom att föreslå förändringar - det gör du genom att skriva en motion.

Juridiska frågor och svar på vår webbplats

Här har vi samlat ihop de vanligaste frågorna som våra medlemmar ringer om. Använd sökrutan eller tryck på ”ämnen” för att hitta den fråga du är intresserad av.

Kontakta oss

Är du medlem och vill ha mer detaljerade svar är du välkommen att kontakta vårt Servicecenter på 0771 443 443. Du hittar våra öppettider här.

Du kan också skriva meddelande till oss, tryck på ”jag är medlem” eller ”jag är inte medlem” för att få rätt val. Vi besvarar ditt meddelande så snart vi kan.