Love förhandlar hyran

Visste du att Hyresgäst­föreningen varje år förhandlar hyran för tre miljoner hyresgäster? Love Törnstrand är en av våra förhandlare i Stockholm. Ett yrke som visar sig vara ett riktigt detektivarbete. Att kunna ge medlemmar mer kvar till livet när hyran är betald, ser Love som en stor vinst i sitt arbete.

Love Törnstrand

Hur ser en dag som förhandlare ut?

Att vara förhandlare är en varierad roll. Under en arbetsdag kan jag utföra besiktning av en renoverad lägenhet som vi ska förhandla fram en ny hyra för. Det gäller sedan att hitta bra jämförelseobjekt för att kunna fastställa bruksvärdet på lägenheten. På så sätt är jag väl förberedd när jag kliver in i förhandlingsrummet när ny hyra ska förhandlas med hyresvärden.

När en hyresgäst har betalat för mycket i hyra så behöver jag fastställa vad den senast förhandlade hyran för lägenheten var. Då blir det detektivarbete i vårt arkiv, i vissa fall har jag fått gå tillbaka till början av 2000-talet för att hitta den senaste förhandlade hyran. Det är alltid motiverande att kunna ge våra medlemmar mer kvar i plånboken. Tidigare i år lyckades jag återvinna totalt cirka 100 000 kronor till tre hyresgäster som betalat för mycket i hyra.

Vad är mest utvecklande i din roll som förhandlare?

Att ha många projekt som pågår samtidigt, ser jag som utvecklande. Vi har alltifrån årliga hyres­förhandlingar, förhandlingar om enskilda lägenheter som renoverats, förhandlingar om upprustningar av hela fastigheter och prövningar i hyresnämnden. Då allt pågår samtidigt, gäller det att ha en bra struktur.

Vad är det bästa med att jobba på Hyresgäst­föreningen?

Utvecklingsmöjligheterna! Många kollegor fortsätter sina karriärer in-house vilket är ett bra betyg för oss som arbetsgivare. Jag uppskattar flexibiliteten i arbetstider som vi förhandlare har, och de många bra förmåner som finns. Sen att jag endast har fem minuters promenad till kontoret är fantastiskt!