Jessica engagerar hyresgäster

En av Sveriges största folkrörelse och medlems­organisation. Ja det är vi! Vad gör man som folkrörelseutvecklare? Här möter du vår medarbetare Jessica Schulz som berättar om hur det är att jobba som folkrörelseutvecklare hos oss på Hyresgäst­föreningen.

Jessica Schulz

Hej Jessica, du är folkrörelseutvecklare sedan nio år tillbaka hos oss och jobbar nära hyresgäster och våra medlemmar.
Det låter spännande!

Vad gör du i din roll som folkrörelseutvecklare?

Min roll som folkrörelseutvecklare handlar mycket om att skapa trygghet och gemenskap för hyresgäster. Jag samarbetar med förtroendevalda medlemmar och med bostadsbolagen. Mina veckor ser väldigt olika ut. Det är ett fritt och flexibelt arbete som jag uppskattar jättemycket.

Under våren och hösten arbetar vi mycket med att anordna trygghetsvandringar i kvarteren där vi bjuder in medlemmar, bostadsbolagen och polisen bland andra. Vi fångar upp ett samhällsproblem och gör stor skillnad.

Hur är Hyresgäst­föreningen som arbetsgivare?

Jag trivs för att jag får jobba med människor! Det är ett kreativt jobb där jag har chansen att jobba med många olika typer av människor och yrkesroller som jurister, strateger, förhandlare och förtroendevalda. Jag lär mig mycket av mina kollegor och gillar att vi är en organisation där vi utbyter erfarenhet med varandra.

Vad drivs du av?

Jag drivs av att se medlemmen växa och engagera sig. Att de genom vår hjälp, får möjlighet att starta projekt de har drömt om länge. Det är motiverande att få vara med om när en medlem når sina mål, som de från början inte trodde att det kunde nå.

Hur skulle du beskriva kulturen hos Hyresgäst­föreningen?

I vår arbetsgrupp är vi sju kollegor. Vi har en prestigelös kultur där vi hjälper varandra och lyfter varandra.

När jag får en idé upplever jag att jag får mycket uppbackning. Det gör mig trygg i min roll och jag känner alltid att jag får stöd i det jag gör.

Varför ska man jobba hos oss?

Man får så mycket mer! Du växer i dig själv och i din yrkesroll. Du får möjlighet att möta människor och få förståelse för andra och utbyta erfarenheter. Det är roligt att jobba i en organisation med ett starkt varumärke där vi verkligen gör skillnad.