kvinnor_dator_skrattar

Hållbarhets­rapportera med hyresgästerna i fokus

Det nya EU-direktivet CSRD ställer krav på att många kommuner och bostadsbolag måste börja rapportera sitt hållbarhetsarbete. Är du en av dem som påverkas? Vi guidar dig som rapporterar genom våra viktigaste frågor som faller under ESRS och tipsar om hur du kan hålla dialogen med hyresgästerna dynamisk och levande.

Hållbarhets­rapportering på gång?

Många kommuner och bostadsbolag måste nu följa det nya rapporteringsdirektivet CSRD. Rapporteringen ska bland annat innefatta en utökad väsentlighetsanalys. Med våra 570 000 medlemshushåll representerar vi en av de viktigaste intressenterna – hyresgästerna. Vi guidar dig som rapporterar genom våra viktigaste frågor som faller under ESRS och ger tips på hur du kan hålla dialogen med hyresgästerna levande och engagerande.

Intresset för miljö och hållbarhet är stort bland våra medlemmar. En medlemsundersökning som gjordes i samarbete med Enkätfabriken 2024, visade att 67 % av medlemmarna är mycket intresserade av miljöfrågor. 86 % tycker också att det är viktigt att deras fastighetsägare har ett fungerande miljöarbete, samtidigt är bara 47 % nöjda med sin fastighetsägares miljöarbete.

Material och utrustning ska inte bytas ut slentrianmässigt vid en renovering. Det bör alltid göras en inventering för att se vad som kan bevaras vid större renoveringar

Cirkulär ekonomi

När det kommer till frågor kring hållbarhet och återbruk visar medlemsundersökningen att 58 % av våra medlemmar kan tänka sig att få renoverade vitvaror i stället för nya. Vid renovering skulle 77 % av medlemmarna vara villiga att byta endast köksluckorna istället för att byta hela skåpen.

I vår rapport ”Renovera Sverige” presenterar vi fler åsikter. Vi tycker att:

• Staten bör se över regelverk eller ekonomiska incitament som motverkar att man väljer renovering före utbyte.
  • Parterna på hyresmarknaden bör se över tillämpningen av bruksvärdessystemet i syfte att stimulera renovering snarare än utbyte av lägenhetsutrustning.
  • Hyresgästinflytandet bör stärkas för hyresgäster som flyttar in i tomställda lägenheter genom att hyresgäster eller dennes representant ges större möjlighet att påverka utformning och standardförbättringar som görs i en tomställd lägenhet.

Samarbete med hyresgästerna

Att ha ett fungerande samspel med kommunens hyresgäster är otroligt viktigt. De är konsumenter och slutanvändare av bostäderna som byggs, och nyckelspelare i påverkade samhällen. Ett samarbete kan se ut på olika sätt. Det kan handla om att inkludera unga i det sociala arbetet eller som sommarjobbare i sitt eget område. Det kan också handla om att använda riktlinjerna Samråd vid ombyggnad, som tagits fram av Treparten för säkerställa att hyresgästerna ska vara med och påverka renoveringar av sina bostäder.

Att arbeta för att hyresgästerna är delaktiga och engagerade i sitt område ger ofta goda resultat. Hyresgäster som känner sig delaktiga mår generellt bättre i sin bostad och tar bättre hand om sin närmiljö. Det är också bättre att ha en pågående dialog med hyresgästerna än att bara göra insatser då och då.