barn på loppis håller gossedjur

Trygghet och insatser

Hur trygga känner sig hyresgästerna i sina bostadsområden? I vår andra rapport om Hyresgästerna 2024 undersöker vi hur folk känner sig i sina bostadsområden och vad vi själva vill se för insatser för att öka tryggheten. Den upplevda tryggheten skiljer sig mellan stad och land, men även mellan städer och boendetyper. Läs vår rapport för att lära dig mer.

Trygghet i olika bostadsområden

Trygghet kan handla om många olika saker, såsom vad som händer i hemmet, i trapphuset, på gatan eller i bostadsområdet. Det kan också vara en samhällskänsla som är trygg, eller orolig. En vanlig uppfattning är att kvinnor känner sig mindre trygga än män utomhus, speciellt på natten. Det är ett resultat som vår rapport bekräftar. Men de stora skillnaderna hittar vi på andra håll. Hyresgäster trivs bra i sina områden och är generellt sett trygga, men en av fem upplever att de sällan eller aldrig är trygga på nattetid. Boende i mindre städer, tätorter och landsbygdskommuner känner sig tryggast både på dagen och på natten, jämfört med de som bor i större städer. Malmö är den stad där flest känner sig minst trygga, speciellt på natten.

Vilka insatser behövs?

Rapporten visar att många vill ha fler insatser för att göra bostadsområden tryggare. De mest önskade konkreta insatserna som folk vill ha för att öka tryggheten i sitt bostadsområde är bättre belysning på gatorna och fler poliser som patrullerar, särskilt på natten. Rapporten visar också att det finns ett stort stöd för sociala insatser, som att öppna ungdomsgårdar, fler nattvandrar och arbetsskapande insatser. De flesta svarar ganska lika oavsett hur de bor. Hyresgäster fokuserar mer på fysiska förbättringar, medan de som äger sina bostäder är mer intresserade av grannsamverkan och trafikåtgärder.