Hyresgäst i bostadsrättsförening

Denna text förklarar vad som gäller för dig som hyresgäst när din fastighet ombildas till bostadsrätt, inklusive frågor om hyresavtal, betalning av hyra, juridisk hjälp och hur du kan påverka din boendesituation.

Som hyresgäst i en bostadsrättsförening har du samma juridiska rättigheter som andra hyresgäster och bostadsrättsföreningen har samma skyldigheter som andra hyresvärdar. Detta innebär att du fortsätter att hyra din lägenhet med samma villkor som tidigare. Något nytt hyresavtal behöver inte upprättas.

Ombildning till bostadsrättsföreningen innebär i princip ingen skillnad mot ett vanligt ägarbyte. Hyreskontraktet behöver inte – och ska inte – skrivas om. Du har kvar ditt besittningsskydd och din bytesrätt. Den nya fastighetsägaren, alltså bostadsrättsföreningen, är skyldig att underhålla lägenheten på samma sätt som andra privata fastighetsägare.

Juridisk hjälp
Hyresgäst­föreningen ger dig råd och stöd samt juridisk hjälp när det gäller problem i det enskilda boendet. Det kan handla om lägenhetens skick, brister i lägenheten, hjälp vid byte av lägenhet och vid uthyrning i andra hand, störningar och uppsägningar. De ärenden som inte går att lösa genom kontakter och förhandlingar med hyresvärdarna drivs i hyresnämnden eller i allmän domstol.

Gå samman för att påverka
Du som är hyresgäst i en bostadsrättsförening har samma möjligheter att organisera dig i Hyresgäst­föreningen som andra hyresgäster. Det kan ske genom att du och andra hyresgäster startar en arbetsgrupp eller att du väljer att engagera dig i ett nätverk med andra hyresgäster som bor i bostadsrätter. Hör av dig till Hyresgäst­föreningen och be att få prata med ansvarig verksamhetsutvecklare för ditt område.

Så förhandlas din hyra
Det här gäller när du fortsätter att hyra din lägenhet efter ombildning till bostadsrättsförening. Du har en stark ställning som hyresgäst även när fastigheten du bor i har ombildats till bostadsrätt. Ingen kan sälja din lägenhet till någon annan eller tvinga dig att köpa lägenheten.

Bostadsrättsföreningen kan inte sätta din hyra själv. Hyresförhandling sker också i fortsättningen med Hyresgäst­föreningen, så länge som det finns tre hyresgäster eller fler. Om det bara finns en eller två hyreslägenheter kvar i huset kan förhandlingsordningen sägas upp, det betyder att hyresvärden förhandlar direkt med hyresgästen. Är du medlem i Hyresgäst­föreningen, får du självklart stöd och hjälp i förhandlingen med fastighetsägaren. Våra förhandlare hjälper till att bedöma om den begärda hyran är skälig. Med fullmakt kan våra förhandlare även förhandla på ditt uppdrag. Om du erbjuds ett nytt kontrakt, ta genast kontakt med oss så hjälper vi dig med kontraktsinnehållet.

Förhandlingsklausul
Om du har en så kallad förhandlingsklausul i ditt hyresavtal, innebär det att din hyra bestäms genom överenskommelse mellan din hyresvärd och Hyresgäst­föreningen. Om du vill att så ska ske även efter det att bostadsrättsföreningen har tagit över fastigheten, är det viktigt att du inte går med på att förhandlingsklausulen tas bort från hyresavtalet.

Lokalfrågan
I många bostadsområden finns det hyresgästlokaler som används för olika aktiviteter. Vid en ombildning övergår dessa lokaler till den nya fastighetsägaren, dvs bostadsrättsföreningen. Hyreskontrakt gäller dock under avtalstiden. I många fall väljer bostadsrättsföreningen att fortsätta använda lokalen på ett liknande sätt. Gå samman med de andra hyresgästerna för att driva igenom att ni kan fortsätta använda lokalen på samma sätt som tidigare.

Detta dokument ger dig mer information om att vara hyresgäst i en bostadsrättsförening.