Lätt att flytta

Att tänka på under flytten

Att flytta är sällan helt enkelt eller går smidigt. Det vill vi ändra på. Hyresgäst­föreningens flyttguide underlättar flytten och ger dig en bra vägledning oavsett om du flyttar för första gången eller har flyttat tidigare.

Vad behöver jag veta när jag ska flytta? Vilka krav kan värden ställa när jag ska flytta från min hyresrätt? Hur noga måste jag flyttstäda? Genom att planera flytten i god tid och ta del av Hyresgäst­föreningens checklista får du som ska flytta full koll.

Att tänka på när du ska flytta

Vad behöver jag fixa när jag ska flytta? Boka flytthjälp, skaffa hemförsäkring, adressändra och starta abonnemang. Med vår checklista för flytt undviker du flyttkaos och får full koll när du ska flytta till hyresrätt.

Som medlem får du alltid bra erbjudanden på flytthjälp och flyttstäd hos våra förmånspartners– schyssta tjänster som underlättar din flytt!

Checklista flyttstäd

Checklista för flyttstädning

När du ska flytta från din lägenhet ska du se till att den är tom och flyttstädad. Är din lägenhet inte tillräckligt städad kan värden kräva en ny flyttstädning som du får bekosta. Med vår checklista för flyttstädning städar du på rätt sätt.

Rabatt på flyttstädning

Vill du ha hjälp med städningen? Hos vår förmånspartner HomeMade får du 12 procent rabatt på flyttstädning.

Man_funderar_penna_bord

Vilka krav kan värden ställa när jag flyttar?

När du flyttar från din hyresrätt är det viktigt att känna till de krav hyresvärden har rätt att ställa till dig som hyresgäst. Hyresgäst­föreningens rådgivare har sammanställt de råd och regler som gäller för dig som ska flytta som undviker att du bli skadeståndsskyldig för skador i lägenheten.

En man och en kvinna ligger på en filt på gräset och håller om varandra.

Tips till er som ska bli sambos

Ska du flytta in hos kärleken eller har ni skaffat en gemensam bostad och ska flytta ihop? Då finns det flera praktiska saker för dig att tänka på. Att skriva ett samboavtal är ett bra första steg innan du blir sambo. Här samlar vi våra bästa flytta ihop-tips till dig som ska bli sambo.

Bli medlem nu!

Hos oss får du rådgivning kring dina rättigheter när du flyttar till hyresrätt och juridisk hjälp vid en tvist med hyresvärden. Dessutom får du alltid fina erbjudanden och rabatter från våra samarbetspartners. Hitta erbjudanden.