Flytta från lägenhet

Att tänka på innan flytten

Går du i flyttankar? Det är många tankar som snurrar när du ska flytta från ditt hem. Avtal ska sägas upp, lådor ska packas och nytt boende ska sökas. Här hittar du flyttguiden som hjälper dig med allt som ska fixas när du flyttar ut.

En man pratar i telefon, han ser upprörd ut

När behöver jag säga upp mitt hyreskontrakt?

Tänk på att säga upp ditt hyresavtal i god tid innan du ska flytta. Vanligtvis är uppsägningstiden tre månader men det kan skilja sig åt beroende på vilket hyresavtal du har. Räcker det med att säga upp sin lägenhet muntligt? Här hjälper vi dig med allt du behöver tänka på kring uppsägning och avtal.

En kvinna och två barn sitter i en soffa och läser bok

Söka bostadbidrag

Räcker inte pengarna till hyran? Då så finns det hjälp att få. Men det kan va klurigt att veta vilka stöd du har rätt till. Klicka på länken ovan och läs om vilka bostadsbidrag som finns att söka, och vad som är viktigt att tänka på för att inte bli återbetalningsskyldig.

Vill du byta lägenhet?

Jag vill byta lägenhet

Är du sugen på att byta din lägenhet? Du kanske vill flytta till något större, ska flytta till en annan stad eller ska flytta ihop? Ansökan om lägenhetsbyte gör du hos din hyresvärd men det finns särskilda skäl som måste vara uppfyllda för att du ska få byta din lägenhet till en annan. Ta del av vad som gäller.

En kille ligger på soffan och vilar

Flytta isär- tips och råd

Att flytta isär är en tid kantad av många känslor. Är du på väg att separera men funderar på om du kan bo kvar i er gemensamma lägenhet? Vi har samlat tips vad som är bra att känna till inför steget att flytta isär.

Hjälp om du ska skiljas

Det är ofta lättare att reda ut frågorna vid en separation om man tar hjälp av en utomstående som vet vilka lagar och regler som gäller. Visste du att du som medlem har rabatt hos Familjens Jurist? Klicka på länken ovan och läs mer.