mamma och son vid köksbord

Så hittar du bostad

Att leta efter en lägenhet att hyra är inte alltid det enklaste. Just därför har vi tagit fram en guide som är fylld med tips på saker som kan underlätta för dig i ditt bostadsletande. Du hittar allt från tips på bostadsköer till vad som är viktigt att tänka på när du ska hyra i andrahand.

En glad man står i dörröppningen till sin lägenhet.

Ställ dig i bostadskö redan idag!

Runtom i Sverige finns flertalet privata och kommunala bostadsköer som du kan ställa dig i. Eftersom det råder bostadsbrist i landet är kötiderna långa, därför kan det vara klokt att så fort som möjligt ställa sig i bostadskö. Hyresgäst­föreningen är däremot ingen bostadskö- men vi finns här för dig om du behöver stöd eller rådgivning i ditt bostadsletande.

Kolla in bästa tipsen för att hitta lägenhet!

En kille ligger på soffan och vilar

Bra att veta om du ska hyra i andra hand

Att hyra lägenhet i andra hand är vanligt. Innan du flyttar in kan det vara en god idé att tar reda på vilka rättigheter du har, samt vad som är bra att tänka på. Visste du exempelvis att en hyresvärd inte får ta ut en oskälig hyra? Eller att du måste skaffa en hemförsäkring? Kom även ihåg att alltid skriva på ett andrahandskontrakt, det fungerar som en trygghet och minskar risken för framtida tvister med din hyresvärd.

Skriv dig på ny adress

Jag letar efter en studentlägenhet

Ska du börja plugga? Då kan du hyra en lägenhet i andrahand, bo inneboende eller hyra en studentlägenhet. Det finns flera studentbostadsförmedlingar runtom i landet där du kan ställa dig i kö- och vi har samlat dem på ett och samma ställe.

Lista över hyresvärdar i svenska städer

Ett alternativ till bostadskön är att  söka lägenhet direkt hos respektive hyresvärd. Här hittar du information och länkar till hyresvärdar i Sverige.

Man i fönster

Bo inneboede - tips och råd

Som inneboende hyr du ett rum i en lägenhet och delar på övriga gemensamma ytor med din hyresvärd eller andra inneboende. Men vad gäller egentligen när du hyr ett rum i en lägenhet? Vi har samlat tips på saker som är bra att känna till om du planerar att bo inneboende.

Bostadsköa lättare

Hjälp med bostadsköandet hos Dibz

Som medlem får du rabatt hos dibz - en tjänst som underlättar bostadsköandet. Dibz sköter köandet åt dig så att du kan vara säker på du behåller din plats i bostadskön och samlar köpoäng. Dibz ger Hyresgäst­föreningens medlemmar tre månaders kostnadsfritt medlemskap.

Få mer information

Som medlem i Hyresgäst­föreningen kan du alltid kontakta oss om du vill ha mer information.