Verktyg som hänger på en träpanel

Dela verktyg i ett fixotek

Det sägs att en borrmaskin används i snitt 15 minuter under hela sin livstid. Är det verkligen rimligt att varje hushåll äger en sådan pryl? Ett fixotek rymmer många verktyg och maskiner som vi får tillgång till utan att det tar upp någon onödig plats hemma, och som en bonus är det toppen både för plånboken och miljön.

Verktyg av olika slag som hänger på en vägg

2018 öppnades fyra fixotek i Göteborg; Rannebergen, Hammarkullen, Bergsjön och Majorna finansierat med ReSorcemedel av Vinnova. De två första drivs nu vidare av Bostadsbolaget tillsammans med ett nytt i Norra Biskopsgården. Ekologisk stadsdel Majorna och Göteborgs stads projekt Cirkulära Göteborg initierade samarbetet mellan Göteborgs stad, fastighetsägare och Hyresgäst­föreningen.

I Majorna kan du laga din cykel, snickra och sy, byta kläder och saker samt låna med dig verktyg hem. Där finns också en mini-återvinningscentral för batterier, lampor elektronik med mera. Fixoteket i Majorna delar sina lokaler med Gratisbutiken och Solidariskt kylskåp och kan på så vis ha öppet nästan varje dag.

Kontakta din lokala hyresgäst­förening och föreslå att ni startar en arbetsgrupp och köper in verktyg och symaskin för utlåning - och gör plats i ett rum eller en hylla med saker som du och dina grannar vill skänka eller byta bort.

Kanske finns det plats för ett litet snickeri för att renovera och laga möbler och andra ting?  Tänk på att städa bort regelbundet och ha koll på oönskade skadedjur som trivs i trä och textilier. Sätt upp trivselregler för hur rummet används och sköts tillsammans. Då och då kan ni ha gårdsloppis och/eller bytesdagar för att minska avfall och skapa grannsämja! Om det inte finns plats för ett återbruksrum – så kanske det går att ha en hylla i tvättstugan eller i grovsoprummet för fina hela saker som söker ny brukare?