hustak flygbild Malmö

Fastighetsägarna vill påbörja 2025 års hyres­förhandlingar

Fastighetsägarna på ett stort antal orter har meddelat att de redan nu kallar till hyres­förhandlingar inför 2025. Detta trots att de årliga hyres­förhandlingarna för 2024 ännu inte är helt klara samt att det ännu inte finns några färdiga underlag som ligger till grund för det årliga hyres­förhandlingarna.

Det här stressar redan pressade hyreshushåll. Sommaren är en tuff tid för många hushåll, en tid på året när många har höga kostnader och det kan vara extra kämpigt att få vardagen att gå ihop. Många hyresgäster har dessutom fått rejäla hyressmällar två år i rad, och lägg till det retroaktiva hyreshöjningar som många kämpar med. Hyresgäst­föreningen är skarpt kritiska till detta agerande.

En familj äter middag i ett kök.

Vad betyder det här för mig som hyresgäst - kommer jag få en till hyreshöjning i år?

Nej. Det som Fastighetsägarna nu vill börja förhandla om är 2025 år hyror.

Vad kan jag som hyresgäst göra om jag är orolig?

Om din hyresvärd hör till de värdar som vill börja hyres­förhandlingar för 2025 redan nu: hör av dig till din hyresvärd! Fråga hur de ser på de kommande förhandlingarna och hur mycket de vill höja hyran med nästa år.

Läs fler frågor och och svar här