familj myser i soffan

Debatt: Stärk hyresgästers inflytande över boendekostnaderna

Det finns många delar av svensk hyreslagstiftning vi kan vara stolta över. Men i tider av ekonomisk kris blir det tydligt att den inte räcker. Hyresgästernas konsumentskydd behöver stärkas, skriver Hyresgäst­föreningens ordförande Marie Linder och vice ordförande Ola Palmgren i tidningen Göteborgsposten.

Läs hela debattartikeln på Göteborgspostens debattsida

Sammanfattning av debattartikeln

I artikeln går skribenterna igenom fyra områden där hyresgästernas konsumentskydd behöver stärkas; Det första handlar om renoveringar, där 9 av 10 ärenden i hyresnämnden döms till fastighetsägarens fördel, vilket ibland leder till hyreshöjningar på uppåt 50 procent.

Ett andra problem är det så kallade påtaglighetsrekvisitet som ger privata hyresvärdar möjlighet att ta ut hyror som är högre än allmännyttans. Det är en regel som spelat ut sin roll efter att allmännyttan tilläts vara affärsdrivande.

Ett tredje problem är att enskilda aktörer kan frångå överenskomna modeller för systematisk hyressättning på en ort, vilket hindrar parterna från att gå i riktning mot hyror som bättre tar tillvara hyresgästers intressen.

Avslutningsvis lyfts problemet med monopol och bristande konkurrens på bland annat elnätsmarknaden som drivit upp taxebundna avgifter som de boende i slutändan tvingas betala.

Fyra förslag för en tryggare hyresmarknad

1. Hyresgästernas röst ska väga tyngre vid ombyggnation. I hyresnämndens bedömning av ett ärende bör man ta hänsyn till om hyresgästerna fått möjlighet att påverka i samråd med fastighetsägaren.
  2. Påtaglighetsrekvisitet, som spelade ut sin roll när allmännyttan blev affärsmässig 2011, men som fortsatt tillåter värdar att pressa upp hyrorna gentemot varandra, ska fasas ut.
  3. En överenskommelse om systematisk hyressättning mellan parterna på en ort ska kunna ligga till grund för prövningar i hyresnämnden.
  4. Konsumentinflytande över taxor och avgifter kopplade till hemmet ska stärkas i syfte att hålla nere kostnadsutvecklingen.