Sophia Fors, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Sophia Fors, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Vänersborgsbostäder vill höja hyrorna med 9,2 procent

Vänersborgsbostäder vill höja hyrorna för sina hyresgäster med i genomsnitt 9,2 procent. Det framgår av ett yrkande till Hyresgäst­föreningen. I ett tufft ekonomiskt läge för hushållen såväl som för företag är Hyresgäst­föreningens uppfattning att hyresgästerna inte ska behöva ta hela kostnaden.

Snart startar förhandlingarna om nästa års hyror för 3028 hushåll hos allmännyttiga Vänersborgsbostäder. Bolaget vill höja hyrorna med i genomsnitt  9,2 procent från 1 januari. Bolaget har inte specificerat yrkandet mer än så. Men för vissa hushåll kan det bli högre, och lägre för andra.

Det är ett tufft ekonomiskt läga för hushållen såväl som för företagen. För Hyresgäst­föreningen är det viktigt att bolagen inte lägger över hela bördan för ökade kostnader på hyresgästkollektivet.

– Vi kommer nu att gå igenom bolagets yrkande. Hushållen precis som andra företag har fått vänja sig vid pressade ekonomiska marginaler på grund av kostnadsökningar. För oss är det viktigaste att hyresgästerna inte ska behöva stå för hela kostnaden, säger Sophia Fors, Hyresgäst­föreningens förhandlare.

För en genomsnittlig två på 60 kvadratmeter som i dag har en hyra på 5 670 kronor i månaden skulle kravet på 9,2 procent innebära en hyreshöjning med 521 kronor i månaden. Eller 6 252 kronor per år.