Förhandlare på Hyresgästföreningen, region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Foto: Hyresgäst­föreningen
Förhandlare på Hyresgäst­föreningen, region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Sotenäsbostäder vill få igenom hyreshöjningar på 11,6 procent

Sotenäsbostäder vill höja hyrorna med 11,6 procent från årsskiftet och har kallat Hyresgäst­föreningen till förhandling för att försöka få igenom sitt krav.

Nu drar förhandlingen ingång mellan kommunägda Sotenäsbostäder och Hyresgäst­föreningen.  Bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna med 11,6 procent från årsskiftet vilket är ännu högre än förra årets rekordkrav på nio procent.

Hyresgäst­föreningen, som representerar Sotenäsbostäders hyresgäster, anser att kravet är bortom all rimlighet och menar att bostadsbolaget måste vara beredd på sjunkande marginaler, vilket är den verklighet som gäller för hyresgästkollektivet och många andra företag när det är tuffa tider.

Enligt Roshan Yigit, som leder Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp, befinner vi oss i en levnadskostnadskris där hyresgästerna redan fått se sina ekonomiska marginaler minskade genom drastiskt höga priser och en väldigt svag löneutveckling i relation till de två senaste årens skyhöga inflation. Samtidigt tog hyresgästerna ett stort ansvar för fastighetsägarnas kostnadsutveckling genom historiskt höga hyreshöjningar under 2023.

– Sotenäsbostäders krav på 11,6 % hyreshöjning för 2024 är mer än en fördubbling jämfört med 2023 års redan historiskt höga hyreshöjning och skulle därmed allvarligt fördjupa krisen. Vi anser att Sotenäsbostäders höga krav inte alls tar hänsyn till den svåra kris som hyresgästerna befinner sig i och hoppas att vi kan hitta en balanserad och rimlig lösning för både hyresgästerna och bostadsbolaget.

Sotenäsbostäders krav skulle för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebära att hyran går upp 630 kronor i månaden eller 7 560 kronor per år, det vill säga nästan än en och en halv extra månadshyra.