Ludvig Möller, förhandlingsjurist på Hyresgästföreningen
Ludvig Möller, förhandlingsjurist på Hyresgäst­föreningen

Skövdebostäder vill höja hyrorna med 8,1 procent

Skövdebostäder kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning på 8,1 procent från årsskiftet. Nu väntar tuffa förhandlingar med motparten Hyresgäst­föreningen.

I mitten av november drar hyres­förhandlingarna igång för 4523 hushåll i Skövde. Kommunägda Skövdebostäder har meddelat att de vill höja hyrorna med 8,1 från den 1 januari. Ansvarige Ludvig Möller hos motparten Hyresgäst­föreningen lägger vikt vid att kravet är orimligt:

– Efter ett år med ökade levnadskostnader och historiskt höga hyreshöjningar är hyresgästerna hårt pressade. Många kämpar med att få sin hushållsbudget att gå ihop. Kostnaderna fortsätter att öka även för Skövdebostäder men över tid har hyresgästerna mer än väl kompenserat bolaget för deras kostnadsutveckling.

– Därmed är det rimligt att Skövdebostäder, precis som många andra företag, får acceptera lägre marginaler i år. Dessutom ger vår analys ett helt annat utfall än Skövdebostäders yrkande och det är en fråga vi får ta vidare i förhandlingen, som vi nu gör oss redo för.

Skövdebostäders krav skulle för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebära att hyran går upp 492 kronor i månaden eller 5 904 kronor per år.