Skiljemannens beslut: Hyran för cirka 395 lägenheter i Laholm höjs med 5,15 procent

Fastighetsägarna GFR föredrog att ta en rättstvist och låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av Hyresnämnden i stället för att fortsätta förhandla. Beslutet från skiljemannen innebär en hyreshöjning på 5,15 procent i Laholm från 1 januari 2025. Drygt 395 lägenheter berörs av denna hyreshöjning.

Förhandlingarna om 2025 års hyror startade tidigare än vanligt, och Fastighetsägarna GFR i Laholm gick ut med ett yrkande på 15,1 procent i hyreshöjning för kommande år. I september valde Fastighetsägarna att avbryta förhandlingarna i Laholm med Hyresgäst­föreningen, och istället skicka vidare ärendet till särskild skiljeman. Nu har skiljemannen kommit med en rekommendation som innebär en hyreshöjning på 5,15 procent från 1 januari 2025. Skiljemannens beslut ligger över snittet i landet.

– Det är en hyreshöjning som kommer att påverka många hyresgäster. Jag har faktiskt svårt att se varför just dessa fastighetsägare skulle vara berättigade till en högre hyreshöjning än de flesta andra av landets fastighetsägare. Vi måste fråga oss om skiljemannen har tillräcklig insyn för vad som borde ligga till grund för hyreshöjningarna i detta fall? Nu är detta långt ifrån vad fastighetsägarna krävde på 15,1 procent, men ändå alldeles för högt, säger Nicklas Lidholm, förhandlare på Hyresgäst­föreningen norra Skåne.

Enligt Hyresgäst­föreningen är det ett svårt år för hyresgäster runt om i Sverige. En undersökning av Indikator Opinion visar att ungefär en tredjedel av hyresgästerna är ekonomiskt stressade och att deras inkomster inte täcker boendet och normala hushållskostnader.

Fastighetsägarna har begärt skiljemannaförfarande i flera kommuner runt om i landet, något Hyresgäst­föreningen ställer sig väldigt frågande till.

– Det har varit tydligt från första dagen att Fastighetsägarna GFR inte ville förhandla lokalt utan bara vänta in chansen att gå till skiljeman genom att stå fast vid skyhöga krav som vi aldrig kan gå med på. Det är inte seriöst och respektlöst mot hyresgästerna. Vårt förhandlingssystem bygger på att parterna ska förhandla och komma överens lokalt och det har vi gjort med många andra fastighetsägare. Hyresgästerna förtjänar en motpart som vill förhandla och hitta lösningar där båda parter tar ansvar, säger Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgäst­föreningen norra Skåne.

Särskild skiljeman

Första januari 2023 infördes en ny lag som innebär att även privatvärdar kan få tillgång till ett oberoende tvistlösningsorgan där hyrestvister kan lösas. Modellen innebär att en part kan ansöka om att en oberoende skiljeman ska avgöra hur mycket hyran ska höjas. Detta kan göras tidigast tre månader och senast fyra månader efter påbörjad förhandling. Tvisten ska avgöras senast sex veckor efter att hyresnämnden utsett skiljeman. I sin bedömning av hur mycket hyran ska höjas ska skiljemannen ta hänsyn till den ekonomiska utvecklingen på orten. Skiljemannen avgör tvisten genom att ge en skriftlig rekommendation om hur mycket hyran ska höjas, parterna ska sedan ingå en förhandlingsöverenskommelse inom två veckor och höja hyran enligt rekommendationen.