Linden AB med på Boverkets lista på kommuner som gjort olagliga värdeöverföringar.

Nässjö kommun tar pengar från Linden olagligt

Enligt Boverket har Nässjö kommun gjort olagliga värdeöverföringar från Linden AB. Kommunen tar ut 2,5 miljoner kronor om året och kommer fortsätta så till och med år 2027. Nässjös politiker vill använda pengarna de tar från bostadsbolaget bland annat till att bygga en simhall. – Det är en rättvisefråga. Vi vill gärna ha en ny simhall, men det kan inte vara rimligt att bara en liten del av kommunens invånare betalar extra för den. Vi tycker att alla invånare ska behandlas lika, säger Anders Hansen, förtroendevald Hyresgäst­föreningen Nässjö.

Boverket har nyligen släppt en rapport om värdeöverföringar i kommunala bostadsbolag, så kallade allmännyttor. I rapporten finns bland annat en lista på de kommuner som gjort olagliga värdeöverföringar och plockat ut mer pengar än de får från sina bostadsbolag. På listan finns Nässjös allmännytta Linden AB.

Nässjö kommun har sedan 2020, årligen tagit ut 2,5 miljoner kronor från Linden AB. Hyresgäst­föreningen har lämnat in överklagan av kommunens beslut till förvaltningsrätten. Parterna väntar nu på att fallet ska tas upp av förvaltningsrätten.

- Det handlar om mycket pengar för Lindens hyresgäster, som totalt sett bara utgör cirka 10 procent av Nässjös alla hushåll. Politikerna vill lägga högre kostnader på Lindens hyresgäster, trots att en simhall är något som byggs för alla i Nässjö. Det handlar om cirka 13 000 kronor per hyresgäst, under åtta år. Det visar på en stor nonchalans gentemot hyresgästerna, säger Anders Hansen.

Nässjö kommun har skrivit ett ägardirektiv som innebär att Linden måste betala 2,5 miljoner kronor till kommunen varje år från 2020 till 2027. Enligt Hyresgäst­föreningen får kostnaden en direkt påverkan på hyrorna för Lindens lägenheter och skulle innebära en extra hyreshöjning på 1,8 procent varje år.

- Det kan inte få vara så här, vi kommer att fortsätta protestera varje gång Nässjös politiker struntar i Lindens hyresgäster, säger Anders Hansen.

Enligt Boverkets rapport saknas det helt påföljder för den kommun som bryter mot lagen när det gäller värdeöverföringar från sina bostadsbolag. Det innebär att även om en kommun förlorar ett fall och förvaltningsrätten konstaterar att de brutit mot lagen, får kommunen ändå inga påföljder som böter eller liknande.