Klart med ny hyra för Topbostäders hyresgäster

Hyres­förhandlingarna mellan Hyresgäst­föreningen och allmännyttiga Topbostäder är nu klara. Hyrorna för 2023 höjs med 3,8 procent i det äldre beståndet, för nyproducerade lägenheter med så kallad presumtionshyra blir höjningen 2,5 procent. Överenskommelsen gäller från och med den 1 juni.

Årets hyres­förhandlingar har präglats av ett svårt ekonomiskt läge, för både hyresgäster och bostadsbolag, med skyhög inflation och kraftigt stigande räntor.

– Överenskommelsen är rimlig, utifrån förutsättningarna och det är glädjande att alla parter nu tagit ansvar och kunnat nå en kompromiss, säger Hyresgäst­föreningens förhandlare Elin Bergvall.

Överenskommelsen omfattar cirka 2000 lägenheter. Lägenheter i Malmberget får ingen höjning. När förhandlingarna startade ville Topbostäder höja hyran med 9,6 procent under 2023.

För mer information:
Elin Bergvall, förhandlare, 073-819 18 06