Håkan Skött, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Håkan Skött, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Gullspångsbostäders höjer hyrorna med 4,5 procent

Förhandlingarna om årets hyror mellan Hyresgäst­föreningen och kommunala Gullspångsbostäder är klara. Den 1 april går hyrorna upp med 4,5 procent vilket är en sänkning av bostadsbolagets ursprungliga krav på 6,06 procent.

Resultatet av förhandling mellan Gullspångsbostäder och Hyresgäst­föreningen innebär att hyrorna höjs för 305 hushåll den 1 april. Överenskommelsen landade på 4,5 procent och innebär en sänkning av bostadsbolagets krav som låg på 6,06 procent.

­­Håkan Skött är förhandlingsledare på Hyresgäst­föreningen och han konstaterar att förhandlingarna varit de tuffaste på väldigt länge.

– Ett år som det här är svårt att vara nöjd med ett resultat som innebär ytterligare utgifter för hyresgästerna. Det är många som redan kämpar för att klara ekonomin. Men genom förhandlingen har vi sparat 275 000 kronor åt hyresgästerna om man jämför med Gullspångsbostäders krav för 2023.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär uppgörelsen en höjning på 208 kronor som kan jämföras med det ursprungliga kravet på 280 kronor.