Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Götenebostäder vill höja hyrorna med 8,5 procent

Götenebostäder vill höja hyrorna med 8,5 procent för 456 hushåll från och med februari. Motparten, Hyresgäst­föreningen, anser att kravet är alldeles för högt och gör sig redo för tuffa förhandlingar.

Det allmännyttiga bostadsbolaget, Götenebostäder, vill höja hyrorna med 8,5 procent från den 1 februari. Hyresgäst­föreningen, som representerar de 456 hushållen, anser att kravet är mycket högt.

– Vi vet att kostnaderna har ökat för hyresvärdarna men det har de även gjort för hyresgästerna som ser sina ekonomiska marginaler kapade av drastiskt höga priser och svag inkomstutveckling jämfört med inflationen. Enbart priset på mat har ökat med 25 procent under de två senaste åren. Förra året tog även hyresgästerna ett stort ansvar för bostadsbolagens kostnadsutveckling genom historiskt höga hyreshöjningar. Götenebostäders krav tar inte hänsyn till hyresgästernas svåra situation, menar Hyresgäst­föreningens förhandlingsledare, Jesper Lissmark.

För en genomsnittlig tvåa skulle Götenebostäders krav innebära en höjning med 518 kronor i månaden eller 6 216 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra.

Götenebostäder vill även höja månadshyran för parkeringar och garage med tolv kronor och 20 kronor för parkeringar med elbilsladdare, exklusive elkostnad.