Efter beslut från HMK – nu är hyrorna klara för Hässlehem AB hyresgäster
Hyrorna är klara för det allmännyttiga bostadsbolaget Hässlehem AB som berör cirka 1600 lägenheter. Efter beslut från Hyresmarknadskommittén landar uppgörelsen på en hyreshöjning på 4,7 procent från och med 1 januari 2023 – ett resultat som Hyresgästföreningen, som företrädare för hyresgästerna, önskat vore lägre. Retroaktivitet kommer fördelas på tre månader. För de hyresgäster som vill ha en längre betalningsperiod än tre månader ska kontakta Hässlehem för en individuell betalningsplan.
Publicerat: 2023-03-27
– Vi från Hyresgästföreningen tycker att det är beklagligt att en allmännytta som Hässlehem inte kunde ta ett större ansvar med tanke på den svåra ekonomiska situationen som drabbar våra medlemmar och hyresgäster. Hade vi fått bestämma hade nivån i ett läge som det här inte hamnat på 4,7 procent men vi har efter beslut från Hyresmarknadskommittén (HMK) tvingats att acceptera den här nivån. Efter beslutet från HMK har vi tagit upp frågan om kallhyra med Hässlehem. Vi anser att kostnadsökningar för dessa lägenheter redan drabbat hyresgästerna hårt och att de därför ska undantas från en allt för hög höjning. Hässlehem har däremot stått fast vid sin ståndpunkt i denna fråga och inte velat gå Hyresgästföreningen till mötes säger Thinh Le Dinh, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne.
– Vi hoppas att till nästa år, och framöver, att Hässlehem lever upp till sin roll som kommunens allmännyttiga bostadsbolag. Vi tror att det är bäst i längden för både hyresgästkollektivet, samt Hässlehem som bolag, att förhandlingarna sköts lokalt mellan parter som kan de lokala förutsättningarna säger Thinh Le Dinh, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne.
Våren 2022 slöts en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Överenskommelsen innefattar rekommendationer till de lokala parterna och tydliggör vilka faktorer som bör ligga till grund för förhandlingarna om den årliga hyresutvecklingen.