Branschorganisationen Fastighetsägarna lämnar hyres­förhandlingar i Stockholm och på Gotland

I juli kom Fastighetsägarna Stockholm med sina hyreskrav på upp till 15,4 procent. Efter tre månader kan parterna vända sig till en oberoende skiljeman för beslut i stället för att fortsätta förhandla, vilket Fastighetsägarna nu har gjort.

För tredje året i rad lämnar Fastighetsägarna Stockholm hyres­förhandlingarna. Fastighetsägarna, som är ombud för ett antal fastighetsägare i Stockholm och på Gotland, krävde chockhöjda hyror på upp till 15,4 procent från 1 januari 2025. Under förhandlingsomgången har Fastighetsägarna tydligt visat att de inte är intresserade av respektfulla förhandlingar med transparens och ansvarstagande, genom att bland annat inte delat med sig av nödvändiga förhandlingsunderlag eller avsätta tid för medling.

– Det är svårt att inte tolka Fastighetsägarnas agerande som att de suttit av tiden för att kunna gå till skiljeman och förhoppningsvis få en högre höjning än i förhandlingar med oss. De har inte visat någon vilja till att komma överens med oss, bland annat genom att inte dela med sig av hyreslistor. Det är respektlöst mot hyresgästerna som förtjänar riktiga förhandlingar, säger Sanna Kolk, förhandlingsstrateg, Hyresgäst­föreningen region Stockholm.

Hyresgäst­föreningen anser att det är olyckligt att det återigen blir en skiljeman som avgör hyresnivån.

– Förhandlingarnas syfte är att parterna ska gör allt de kan för att komma överens. Hos många hyresvärdar finns viljan att faktiskt förhandla, men den viljan upplever vi saknas hos Fastighetsägarna. Det positiva är att skiljemannen har ett stort underlag med överenskommelser att utgå ifrån, då vi redan har kommit överens om hyror för cirka 125 000 lägenheter i regionen, säger Sanna Kolk.

Fakta skiljeman:

Om inte parterna kan komma överens inom tre månader, kan någon av parterna vända sig till Hyresnämnden. Hyresnämnden väljer då en skiljeman. En skiljeman är en person som känner till hyresreglerna och marknaden. En skiljeman har inte någon koppling till parterna. Deras jobb är att lösa tvisten mellan Hyresgäst­föreningen och hyresvärden, genom att bestämma om hur mycket hyrorna ska höjas. De ska fatta ett beslut inom sex veckor efter att de har blivit valda.

För mer information, kontakta:

Sanna Kolk, förhandlingsstrateg, Hyresgäst­föreningen region Stockholm.
Telefon: 010 459 19 46
E-post: sanna.kolk@hyresgastforeningen.se