Bergadagen lördagen den 26 augusti, en dag fullspäckad med aktiviteter.

Bergadagen – fullspäckad med aktiviteter

Lördagen den 26 augusti ordnas en stor aktivitetsdag i stadsdelen Berga, med allt från trubadur till sockervadd och sumobrottning. Syftet med dagen är att öka sammanhållningen i stadsdelen. - Att lära känna sina grannar bättre gör ofta att man trivs bättre där man bor. Just det hoppas vi att Bergadagen hjälper till med, säger Christer Bergqvist, förtroendevald i Hyresgäst­föreningen Kalmar-Torsås-Öland och Alexander Finstad, ordförande för Barn och unga i Sverige (BUS).

Under Bergadagen, lördagen den 26 augusti kommer besökarna i aktivitetsparken bland annat att kunna lyssna på trubaduren Tommy Elmgren & Yvonne Johnsson (Kalmarkärringen), titta på magikern Mike och lyssna på tal av kommunalrådet Dzenita Abaza. Löpande under dagen kommer det också finnas bland annat ridning, sumobrottning, backluckeloppis, sockervadd, korvgrillning, pyssel och fiskdamm. Lite senare på dagen blir det även orientalisk musik med Ali Kassab och Nader Mukarker.

- Det är verkligen en fullspäckad dag och vi hoppas att det finns något för alla åldrar. Vi passar även på att fira att Hyresgäst­föreningen fyller 100 år. Det blir ett kombinerat firande av stadsdelen Berga och vårt 100-årsjubileum, säger Christer Bergqvist.

Flera olika aktörer har gått samman för att arrangera Bergadagen tillsammans, bland annat BUS, Hyresgäst­föreningen, Kalmar Kommun, Studieförbundet Bilda, Studieförbundet Vuxenskolan och Studieförbundet ABF. De hoppas att Bergadagen ska stärka sammanhållningen i Berga.

- Att ha en bra sammanhållning i ett bostadsområde är viktigt, det ökar både trivseln och tryggheten hos dem som bor där. Ett roligt sätt att öka sammanhållningen är så klart att göra roliga saker tillsammans, som under Bergadagen, säger Alexander Finstad från BUS.