Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

Alingsåshem vill höja hyrorna med 11,1 procent

Alingsåshem kallar till förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning på 11,1 procent från årsskiftet. Något som Hyresgäst­föreningen inte är beredda att acceptera utan gör sig redo för tuffa förhandlingar.

Nu inleds hyresförhandlingen för 2 897 hushåll i Alingsås. Alingsåshem har aviserat att man vill höja hyrorna med 11,1 procent från den 1 januari. Hyresgäst­föreningens förhandlare, Jesper Lissmark, anser att kravet är både orimligt och överraskande.

– Vi hade förväntat oss att Alingsåshem skulle hålla igen och ta ansvar i det svåra läge som hyresgästerna befinner sig i just nu. Även om bolaget har ökade kostnader så är det ändå förvånande att de hakar på de privata hyresvärdarnas chockkrav. Jag tror att hyresgästerna hade förväntat sig mer återhållsamhet från det kommunala bolaget. Nu gör vi oss redo för tuffa förhandlingar.

Alingsåshem vill också höja avgiften för varmvatten för de som har individuell mätning och debitering till 106 kronor per kubikmeter.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter där varmvattnet ingår i hyran skulle Alingsåshems krav innebära en höjning med 640 kronor i månaden eller nästan 8 000 kronor per år.

Förhandlingen startar den 2 november.