Sophia Fors, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Sophia Fors, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

ÅKAB vill höja hyrorna med 9,3 procent

ÅKAB vill höja hyrorna för sina hyresgäster med i genomsnitt 9,3 procent. Det framgår av ett yrkande till Hyresgäst­föreningen. I ett tufft ekonomiskt läge för hushållen såväl som för företag är Hyresgäst­föreningens uppfattning att hyresgästerna inte ska behöva ta hela kostnaden.

Snart startar förhandlingarna om nästa års hyror för 1191 hushåll hos allmännyttiga ÅKAB. Bolaget vill höja hyrorna med i genomsnitt 9,3 procent från 1 januari men har inte specificerat yrkandet mer än så. Så för vissa hushåll kan det bli högre, och lägre för andra.

Hyresgäst­föreningen, som representerar ÅKAB:s hyresgäster, anser att kravet är bortom all rimlighet och menar att bostadsbolaget måste vara beredd på sjunkande marginaler, vilket är den verklighet som gäller för hyresgästkollektivet och många andra företag när det är tuffa tider.

– Hushållen har fått vänja sig vid pressade ekonomiska marginaler på grund av kostnadsökningar. Enbart matpriserna har gått upp med 25 procent på två år. För oss är det viktigaste att hyresgästerna inte ska behöva stå för hela kostnaden, säger Sophia Fors, Hyresgäst­föreningens förhandlare.

För en genomsnittlig två på 60 kvadratmeter skulle kravet på 9,3 procent innebära en hyreshöjning med 538 kronor i månaden eller 6 456 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra.