Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen
Inga restriktioner
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgäst­föreningen

9 500 hyreshushåll i Borås riskerar chockhöjda hyror

På Hyresgäst­föreningen förbereder man sig på tuffa hyres­förhandlingar. Branschorganisationen Fastighetsägarna som företräder flera privata hyresvärdar i Borås kallar till förhandling och vill få igenom hyreshöjningar på 11 procent från årsskiftet för cirka 9 500 hyreshushåll.

Den 18 oktober drar förhandlingen ingång mellan Hyresgäst­föreningen som företräder hyresgästerna och branchorganisationen Fastighetsägarna som representerar de hyresvärdar som väljer att förhandla i grupp. Resultatet berör cirka 9 500 hyreshushåll i Borås och förhandlingen väntas bli tuff då Fastighetsägarna har aviserat att man vill höja hyrorna med 11 procent från den 1 januari.

Hyresgäst­föreningen menar att 11 procent är ett orimligt krav som inte tar hänsyn till hyresgästernas verklighet.

– Många hyresgäster kämpar med hushållsbudgeten. Här måste hyresvärdarna ta sitt ansvar och inte göra en redan svår situation ännu värre. Och att bolag som Willhem och Victoriahem nu kräver chockhöjningar går inte ihop eftersom de redan tvingas lämna tillfälliga hyresrabatter för att få sina dyra lägenheter uthyrda, kommenterar Jesper Lissmark, som leder Hyresgäst­föreningens förhandlingsgrupp.

Enligt de ramar för förhandling som Hyresgäst­föreningen och Fastighetsägarna har kommit överens om ska hyresgästernas behov av en rimlig hyreshöjning väga tungt. Jesper Lissmark påpekar att hyresgästerna tog ett stort ansvar förra året och han förutsätter därför att hyresvärdarna är villiga att backa från sina höga krav under förhandlingarna.

– I svåra tider behöver alla ta ansvar och hjälpa varandra. Även om kostnaderna för hyresvärdarna ökat kan de inte räkna med att hyresgästerna ska betala hela notan när det är tuffa tider. Det är inte rimligt och det kan vi inte acceptera, förklarar Jesper Lissmark.