Husfasader i Halmstad
Elin Lilja

Ny rapport om scenarioanalys för marknadshyror i Halmstad

Det är inte en myt. Hyresgäster i Halmstad kan förvänta sig högre hyror och en sämre privatekonomi om förslaget om marknadshyror går igenom. Det visar rapporter som konsultbolaget Ramboll har utfört på uppdrag av Hyresgäst­föreningen.

Marknadshyror innebär omfattande hyreshöjningar

Just nu pågår regeringens utredning om att införa så kallad fri hyressättning i nyproduktion. Ett betänkande är beräknat till den 31 maj 2021. Om ett nytt system med marknadshyror genomförs på bostadsmarknaden, vilket fri hyressättning innebär, kommer det att innebära konsekvenser både för samhällsutvecklingen i allmänhet och för landets hyresgäster i synnerhet. Det visar marknadshyresrapporter som konsultföretaget Ramboll tagit fram på uppdrag av Hyresgäst­föreningen. I högersplalten finns länk till samlingssidan med rapporter för de nio städer vi har undersökt.

Vad skulle det innebära om marknadshyror blev verklighet i Halmstad?

I vår region har vi undersökt vad införandet av marknadshyror skulle få för effekter för Halmstads olika stadsdelar. Rapporten visar att marknadshyror skulle leda till kraftiga hyreshöjningar i Halmstad. Hyrorna skulle höjas med i genomsnitt 19 procent och hyresgästerna skulle behöva lägga 5 procent mer av sin disponibla inkomst på hyran. En lägenhet på 2 rok på 62 kvm skulle med marknadshyror gå från dagens genomsnittliga hyra på 5 900 kronor i månaden till en hyra på 7 100 kronor i månaden.

Här hittar du rapporten i sin helhet

Marknadshyreskollen

Marknadshyreskollen är ett digtialt kartverktyg för hyresgäster som vill få reda på hur marknadshyror kan komma att påverka boendekostnaderna, både för hyran och privatekonomin.

I verktyget kan du söka via en karta eller genom att skriva in valfri adress. Beroende på stadsdel och stad får du information om nuvarande genomsnittliga hyra, förändrad hyra med ett system med marknadshyror och vilka konsekvenserna blir för din privatekonomi i form av minskat konsumtionsutrymme.

Bor du i Halmstad kan du använda dig av marknadshyreskollen. Klicka på den gula knappen i högerspalten så kommer du till verktyget.

Så här kan du engagera dig i arbetet mot marknadshyror

Ditt engagemang behövs för att stoppa införandet av marknadshyror!
Delta i kampanjen mot marknadshyror, läs mer här

I högerpalten hittar du mer material om hur du kan engagera dig mot marknadshyror.

Om oss

Hyresgäst­föreningen är en intresseorganisation för landets hyresgäster. Vi vill slå vakt om hyresgästers rättigheter och värna rätten till en trygg bostad. Marknadshyresrapporterna är en viktig del i att med fakta kunna tydliggöra hur ett system med marknadshyra kan komma att påverka hyresgästers boendekostnader och samhällsutvecklingen i stort.

Lanseringsseminarium: Marknadshyra i fyra städer – vem vinner och vem förlorar?

Nedan kan du lyssna på vårt lanseringsseminarium som tar avstamp i våra rapporter om marknadshyror i Göteborg, Malmö, Halmstad och Uddevalla.

Frågor som lyfts under samtalet är: Vad händer om Sverige beslutar sig för att införa marknadshyror? Vilka effekter får det för landets tre miljoner hyresgäster? Löser det problemet med bostadsbrist i våra städer? Hur påverkas ekonomin för landets kommuner?

Samtalet inleds med att Hyresgäst­föreningens chefsekonom Martin Hofverberg kortfattat presenterar innehållet i rapporterna från Malmö, Uddevalla, Göteborg och Halmstad. Moderator Caroline Szyber leder därefter ett samtal där Sandro Scocco och Fredrik Kopsch deltar i egenskap av ekonomiska experter.

Blockerat innehåll.